Saturday, September 6, 2014

Mat Sabu tidak tahu


Timbalan Presidennya Mohamed Sabu berkata, beliau sendiri tidak mengetahui nama Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya Mohamed Azmin Ali tidak disenaraikan sebagai calon.
Menurutnya, perkara itu tidak diketahuinya memandangkan keputusan untuk mencalonkan seorang ADUN dari parti itu tidak diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.
“Saya ingin menyatakan bahawa nama Dr Wan Azizah dan Azmin tidak ada dalam senarai pencalonan PAS adalah tidak dalam pengetahuan saya.
“Kami Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat tidak tahu-menahu akan nama baru ini kerana ia tidak diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat sebagai Badan Eksekutif yang mengendalikan urusan harian pentadbiran dan strategi parti,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, semalam.
Beliau berkata, ketetapan yang dibuat dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat 17 Ogos lalu bersetuju dan sebulat suara mencalonkan Dr Wan Azizah dan Mohamed Azmin.
“Mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat pada 25 Ogos lalu bersetuju dengan nama yang diputuskan pada mesyuarat 17 Ogos lalu dan menyerah kepada kuasa budi bicara Sultan Selangor untuk membuat pilihan calon Menteri Besar Selangor,” katanya.
Mustafa sebelum ini mengesahkan bahawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menghantar tiga nama dalam senarai berasingan untuk jawatan menteri besar.
Beliau berkata, nama itu dihantar bagi menghormati titah Sultan yang menitahkan agar tiga parti dalam Pakatan Rakyat (PR) mengemukakan lebih daripada dua nama untuk dipertimbangkan baginda bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Sebelum ini, Abdul Khalid menyatakan hasrat untuk meletakkan jawatan bagi menyelesaikan kemelut pentadbiran negeri ini namun Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan agar hasrat itu ditangguhkan sehingga menteri besar yang baru dilantik.
Pada 3 September lalu, ketiga-tiga parti dalam PR sudah menghantar senarai calon untuk dipersembahkan kepada baginda yang mana PKR dan DAP masih terus berkeras dan tetap mencadangkan nama Dr Wan Azizah sebagai calon tunggal.
Artikel ini disiarkan pada: 2014/09/06

No comments:

Post a Comment