Monday, October 27, 2014

Penubuhan JIPS: Bukit Aman Digesa Periksa Pegawai Atasan Terlebih Dahulu


Diterbitkan: Isnin, 27 Oktober 2014 10:13 AM

PETALING JAYA: Pembentukan Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman (JIPS) dilihat sebagai satu langkah yang baik.

Penjawat awam, Zakiah Ahmad, 32, berkata ketika ia dianggap satu idea yang mulia, pihak polis perlu mula menyaring pegawai kanan mereka terlebih dahulu bagi membuktikan bahawa jabatan itu benar-benar bertanggungjawab.

"Saya suka dengan idea untuk membasmi rasuah dan salah laku dalam pasukan, dan saya juga percaya bahawa JIPS boleh melakukan perubahan jika ia dijalankan dengan betul dan telus.

"JIPS harus bermula dengan membuat pemeriksaan secara rawak ke atas pegawai-pegawai kanan dahulu," katanya.

Pengamal media P. Priyya, 47, turut menyambut baik usaha itu tetapi mempersoalkan bagaimana Ujian integriti akan dilakukan.

"Keprihatinan utama saya adalah, adakah ada orang yang berani untuk melakukan pemeriksaan rawak terhadap pihak atasan mereka?

"Saya rasa terdapat keperluan untuk sebuah badan yang bebas melakukan siasatan bagi memastikan integriti polis," katanya.

Turut bersetuju, jurutera Eugene Ong, 29, yang berkata pihak bebas diperlukan untuk menjamin bahawa perlanggaran salah laku di antara anggota polis dapat dibanteras.

"JIPS melaporkan kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.

"Saya tertarik untuk mengetahui bagaimana mereka akan memastikan bahawa semua orang dalam pasukan polis, termasuk Ketua Polis Negara, akan diteliti atau diperiksa.

"Jika ada sebuah Suruhanjaya Bebas, sekurang-kurangnya kita tahu mereka tidak akan mempunyai apa-apa kepentingan dalam melindungi pegawai tertentu," katanya.

Bekas penjawat awam Baharuddin Mohd Zain, 59, berkata statistik perlu diumumkan kepada orang ramai untuk membuktikan keberkesanan jabatan.

"Pegawai-pegawai JIPS juga harus diberikan kuasa khas untuk mengenal pasti 'anggota bermasalah' dalam pasukan tanpa perlu menghadapi konsekuensi akibat pendedahan yang dilakukan oleh mereka.

"Tidak ada gunanya membentuk jabatan jika pegawai atasan terkecuali daripada semua pemeriksaan rawak," katanya.

Isnin lalu, satu pertemuan antara Ketua Polis Negara, JIPS dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah diadakan di Bukit Aman bagi membincangkan bagaimana
untuk membanteras isu-isu seperti salah laku dan rasuah dalam pasukan itu.

No comments:

Post a Comment