Arab Saudi menjadi satu-satunya negara yang mengeluarkan larangan wanita memandu. - Foto Reuters
Arab Saudi menjadi satu-satunya negara yang mengeluarkan larangan wanita memandu. - Foto Reuters
RIYADH - ARAB SAUDI. Aktivis kempen membenarkan wanita memandu di Arab Saudi mengumumkan kempen yang dilakukan secara atas talian itu berjaya.

Sebelum ini, Arab Saudi merupakan satu-satunya negara yang melarang wanita memandu kereta.

Kempen yang bermula awal tahun lalu itu, memerlukan wanita memuat naik gambar mereka memandu kenderaan ke laman web kempen telah mendapat sambutan menggalakan dan meneruskan kempen ini sekali lagi awal bulan ini.

Menurut wakil aktivis kempen tersebut, sejak kempen terbaru dimulakan, semakin ramai wanita berani memuat naik gambar mereka walaupun hanya lebih kurang dua orang yang akan berada di jalan raya semasa hari kemuncak kempen.

“Setiap hari pasti ada paling kurang dua gambar atau video yang menunjukkan wanita memandu,” katanya.

Kempen yang turut mendapat sokongan daripada golongan lelaki itu, berjaya mengumpul lebih daripada 2,800 tanda tangan menerusi petisyen atas talian di www.oct26driving.com, yang meminta pihak berkuasa membenarkan wanita memandu.

Dalam pada itu, aktivis yang enggan didedahkan namanya itu memberitahu, kementerian da;am negeri telah member amaran untuk menangkapnya sekiranya dia bercakap secara terbuka mengenai kempen tersebut.

Dia turut memaklumkan bahawa pemandu wanita yang ditangkap akan didakwa, selain dikenakan 100 sebatan dan kereta mereka disita.

Selain itu, kempen ini juga mencetuskan satu lagi isu baharu apabila kementerian mengumumkan akan mengenakan tindakan tegas terhadap individu, yang dilihat mencabar undang-undang dan melemahkan perpaduan sosial.

Bagaimanapun, aktivis kempen tersebut memaklumkan, reaksi kerajaan tersebut menunjukkan bahawa kempen yang dilakukan boleh dianggap berjaya dan berkesan.