Tuesday, December 23, 2014

Istiqamah lawan BN


http://www.detikdaily.net/ | .
Oleh Zulkifli Yahaya
JIKA konfrontasi Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak berterusan maka ia akan menjadi sumbangan saham terbesar dalam menumbangkan Barisan Nasional (BN) pada PRU14 nanti. Ramai orang sudah dapat meramalkan situasi tersebut menjelang negara bakal menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-60 pada tahun PRU14 dijangka diadakan.
Hampir tiada negara di dunia ini, di mana parti yang memerintah mampu bertahan lebih separuh abad tanpa kalah walaupun untuk satu tempoh waktu tertentu.
Hanya BN yang masih bertahan hingga kini.
Meskipun dengan ‘make up’ tebal oleh semua media utama negara yang dikuasai sepenuhnya, maka BN kelihatan masih kuat untuk mentadbir negara, hakikatnya parti pemerintah tua itu telah menghadapi kerosakan dalaman yang sangat teruk. Macam rumah usang yang dimakan anai-anai, tengok di luar mungkin masih kukuh namun boleh roboh dengan mudah.
Di saat getir bagi BN itu, apa yang perlu dibuat oleh mediamedia tunggangan mereka ialah menggambarkan pihak lawan kononnya yang bermasalah. Pakatan Rakyat yang digambarkan berpecah kerana tiada kesefahaman.
Maka kenyataan pemimpin utama Pakatan daripada KeADILan dan DAP pun dipetik dan diputar bagi menggambarkan bahawa Pakatan sudah tidak serasi.
Lebih buruk, membayangkan bahawa PRU14 akan berlangsung “Dan bahawanya tidak ada sesuatu yang dapat diperolehi oleh seseorang itu kecuali sekadar usahanya.” (Maksud ayat 39 Surah An-Najm) Istiqamah lawan BN tanpa kehadiran Pakatan yang mempunyai tiga tonggak utama – PAS, KeADILan dan DAP.
“PAS tidak pernah berhasrat untuk keluar daripada Pakatan Rakyat, malah akan terus memberi sumbangan serta pandangan bagi memastikan kekuatan kerjasama ini untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang,” tegas Setiausaha Agung PAS, Dato’ Mustafa Ali bagi menjawab segala manipulasi media untuk memecahkan Pakatan.
Mustafa berkata, untuk mencapai kemenangan setiap parti perlu bekerjasama dan tidak boleh bersendirian. “Memang PAS pernah bersendirian sebelum ini sejak dulu dan keadaan sekarang PAS bersama-sama Pakatan Rakyat.
“Dalam keadaan ini kita (PAS) tidak pernah berfikir untuk keluar daripada Pakatan Rakyat sebaliknya kita mahu memberi komitmen sepenuhnya memastikan kekuatan Pakatan Rakyat untuk pilihan raya akan datang,” katanya. Setiap ungkapan yang keluar dari mulut Setiausaha Agung adalah cerminan sikap Presiden.
Maka tiada siapa harus gusar dengan masa depan Pakatan Rakyat.
Mustafa turut meminta agar rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat tidak membuat kenyataan secara terbuka di mana-mana media kerana ia boleh menimbulkan pelbagai spekulasi. Kenyataan yang boleh membuka ruang pihak media membuat spekulasi itu sebenarnya yang merisaukan.
Cabaran paling hebat bagi setiap parti politik mutakhir ini ialah bagaimana mahu mengawal kenyataan-kenyataan yang boleh merenggangkan hubungan antara parti yang bekerjasama dalam era langit terbuka; khususnya bagi anggota parti peringkat pertengahan dan bawahan.
Demikian dalam PAS. Penyatuan fikrah, walak dan kerahsiaan jemaah tidak lagi boleh disandarkan untuk dijadikan asas kekuatan berjemaah. Semuanya dilanggar gara-gara ‘kebebasan bersuara’ dalam media maya yang dianggap seolah-olah platform teragung mengatasi semua disiplin jemaah. Menjelang PRU13 lalu, ramai sukarelawan alam maya Pakatan bekerja sepenuh masa untuk menyerang BN. Tumpuan yang diberikan menyerang dan mendedahkan segala kemungkaran BN hingga menyebabkan BN terpaksa menyediakan pahlawan maya berbayar yang ramai.
Agak malang apabila sebahagian sukarelawan maya Pakatan itu kini bertarung sesama sendiri secara sepenuh masa juga. Bahkan segelintir daripada mereka langsung tidak menyerang BN lagi, sebaliknya leka menyerang pemimpin dari parti sendiri atau pemimpin dalam parti politik komponen Pakatan. Kebanyakan serangan dibuat hanya berlandaskan nafsu amarah semata-mata, langsung tiada terpancar keikhlasan dalam menegur.
Ada yang mengambil ‘jalan selamat’ mewujudkan akaun maya menggunakan nama samaran dalam melancarkan serangan terhadap pemimpin-pemimpin tertentu dalam parti sambil mengadu domba, yang boleh bawa perpecahan dalaman; seolah-olah Allah SWT tidak mengetahui mereka yang melakukan kerja onar itu dan seolah-olah mereka bebas daripada perhisaban di akhirat kerana menggunakan nama samaran.
Alangkah lebih baiknya jika kelompok ini menggunakan kelebihan mereka berinteraksi di alam maya untuk menyerang BN secara berterusan. Perbezaan dalaman jika wujud serahkan kepada kepimpinan parti. Tidak semua perkara yang berlegar dalam jemaah perlu diselesaikan oleh semua ahli. Biarkan pemimpin di atas melakukan kerja mereka dan orang bawahan menunaikan tanggungjawab masing-masing.
Sudah berpuluh-puluh tahun PAS berperang dengan Umno-BN.
Di saat Umno kelemasan janganlah pula ada yang menghulur tangan untuk menyelamatkan mereka pula. Itu pesan Mursyidul Am Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Menyelamatkan BN bukanlah bermaksud menjalinkan kerjasama politik dengan Umno-BN semata-mata. Menyerang para pemimpin sendiri dalam jemaah atau parti komponen Pakatan juga adalah tindakan ‘menghulurkan pelampung’ kepada Umno yang sedang kelemasan. Kerana memecahbelahkan jemaah atau Pakatan sama saja de-ngan dengan memberi kekuatan kepada Umno-BN.
BN yang kuat adalah BN yang tak akan pedulikan keluh segala kesah rakyat. Mereka tidak takut untuk melahap khazanah kekayaan negara melalui jalan tidak wajar lantaran sedar bahawa mereka akan terus disokong.
Atau sedar akan terus berkuasa kerana tahu Pakatan Rakyat sedang berpecah.
Takkanlah tergamak ahli PAS mahu memberi kekuatan kepada Umno secara sedar begini; dengan cara menghentikan serangan terhadap Umno sebaliknya asyik bertelagah sesama sendiri. Ayuh para pejuang maya PAS, hentikan ‘pertelagahan sesama sendiri’ sebaliknya bersatu menyusun strategi untuk menghadap musuh yang satu – Umno. Beristiqamahlah berlawan dengan Umno.

No comments:

Post a Comment