Wednesday, December 3, 2014

Obama desak Kongres segera luluskan AS$6.18 bilion tangani Ebola



AFP - GAMBAR yang dirakam pada 27 September lalu menunjukkan seorang jururawat memimpin tangan seorang kanak-kanak yang dijangkiti wabak Ebola di sebuah pusat rawatan di Monrovia, Liberia.


WASHINGTON – Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama berkata, beliau akan mendesak Kongres meluluskan segera dana kecemasan sebanyak AS$6.18 bilion (RM21 bilion) untuk membantu negara Afrika Barat menangani wabak Ebola.
Menurut beliau, peruntukan tersebut juga penting untuk melengkapkan persediaan hospital-hospital tempatan apabila wabak berkenaan dikesan di AS.
Katanya, dana itu termasuk AS$1.5 bilion (RM5 bilion) yang akan digunakan sebagai tindakan kecemasan jika jumlah sebenar tidak diluluskan oleh anggota Kongres.
“Dana tersebut merupakan sebahagian pakej untuk menghadapi risiko besar,” kata Presiden InterAction, Sam Worthington iaitu sebuah pertubuhan bukan kerajaan.
“Saya fikir wujud kurang kefahaman mengenai keperluan jangka panjang untuk berhadapan dengan wabak penyakit seperti ini dan bagi memastikan masalah itu tidak berlaku lagi pada masa akan datang,” kata Worthington.
Sementara itu, beberapa penggubal undang-undang mengaku AS perlu mengambil tindakan untuk menangani penyakit yang boleh membawa maut, namun segelin­tir pihak pula dilihat berhati-hati memberi kelonggaran pelaburan wang dalam masalah kesihatan awam di Afrika Barat.
Wabak Ebola telah membunuh sekurang-kurangnya 5,987 orang sejak Mac lalu terutamanya di Guinea, Liberia dan Sierra Leone.
– Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1203&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3KmnqiuVH 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment