Ambulans membawa mayat banduan yang ditembak mati awal pagi semalam dikawal ketat ketika ia keluar meninggalkan kawasan penjara di Nusakambangan.
Ambulans membawa mayat banduan yang ditembak mati awal pagi semalam dikawal ketat ketika ia keluar meninggalkan kawasan penjara di Nusakambangan.
JAKARTA - INDONESIA . Kesatuan Eropah (EU) kesal dengan tindakan pelaksanaan hukuman mati ke atas enam banduan atas kesalahan mengedar dadah di Indonesia.

Empat lelaki warga Brazil, Malawi, Nigeria dan Belanda serta wanita Indonesia itu ditembak mati secara serentak awal pagi semalam, beberapa kilometer dari penjara berciri keselamatan tinggi di Pulau Nusakambangan.

Seorang lagi wanita warga Vietnam melaksanakan hukuman itu di Boyolali.

Mayat mereka kemudian dibawa keluar dari pulau berkenaan oleh ambulans awal pagi semalam sama ada untuk dituntut ahli keluarga atau kedutaan negara masing-masing.

"Pelaksanaan hukuman mati itu amat dikesali. Ini adalah kali kedua ia (hukuman mati) dilaksanakan sejak November 2013," kata Ketua Hal Ehwal Luar EU, Federica Mogherini, semalam.

Enam banduan terbabit adalah Ang Kim Soei (Belanda), Daniel Enemuo (Nigeria), Namaona Denis (Nigeria), Marco Archer Cardoso Moreira (Brazil),  Rani Andriani alias Melisa Aprilia (Indonesia) dan Tran Thi Bich Hanh (Vietnam).

Mogherini berkata, EU menentang hukuman mati dalam semua kes dan secara konsisten menyeru pemansuhan universal.

“Hukuman mati ialah hukuman yang kejam dan tidak berperikemanusiaan serta menafikan hak dan maruah kemanusiaan.

"EU menyeru pihak berkuasa Indonesia untuk menghentikan semua hukuman mati yang belum selesai dan menimbang untuk membekukan pelaksanaan hukuman mati sebagai langkah pertama ke arah penghapusan muktamad," katanya.

Presiden Joko Widodo pada Disember lalu menolak rayuan terakhir pesalah terbabit. - Jakarta Post