Wednesday, March 4, 2015

Bekas Jeneral Perang Amerika & Pengarah CIA Hadapi Risiko Dipenjara


Diterbitkan: Rabu, 4 Mac 2015 6:56 PM
Jeneral David Petraeus dan Paula Broadwell.

WASHINGTON: Bekas pengarah Agensi Perisikan Pusat Amerika (CIA), Jeneral David Petraeus berhadapan kemungkinan  dihukum penjara walaupun dia dikatakan telah bersetuju untuk mengaku bersalah kerana membenarkan bekas kekasihnya melihat dokumen-dokumen rahsia ketenteraan.
Petraeus yang juga jeneral empat bintang Angkatan Tentera Amerika Syarikat akan didakwa di sebuah mahkamah di  Charlotte, Carolina Utara tidak lama lagi.
Jeneral itu dikatakan telah menandatangani satu persetujuan dengan pihak pendakwa raya pada 22 Februari lalu untuk mengaku bersalah dan tidak akan mencabar keputusan untuk mendakwanya dan sebagai balasan, kerajaan akan mengesyorkan supaya hukuman ke atasnya diringankan kepada denda sebanyak AS$40,000 sahaja dengan tempoh percubaan selama dua tahun.
Bagaimanapun, mahkamah tidak terikat dengan 'perjanjian' tersebut dan dia mungkin akan berhadapan dengan risiko dipenjarakan maksimum setahun, penalti sebanyak AS$100,000 dan hukuman diletakkan di bawah percubaan selama lima tahun.
Tujuan pihak kerajaan melakukan 'perjanjian' itu adalah untuk mengelak perbicaraan yang boleh memalukan jeneral tersebut yang telah berkhidmat dengan cemerlang sebagai komander tentera Amerika di Iraq dan Afghanistan serta dilihat sebagai bintang baru yang berkebolehan untuk memimpin angkatan tentera Amerika pada masa depan.
Petraeus terpaksa melepaskan jawatannya sebagai pengarah CIA pada November 2012 selepas skandalnya dengan  Paula Broadwell yang juga penulis buku biografinya terdedah.
Berdasarkan dokumen mahkamah yang dikemukakan di Mahkamah Persekutuan menyebut antara Ogos 2011 hingga 5 April 2013, Petraeus telah melakukan satu tindakan yang menyalahi undang-undang dengan menyerahkan beberapa dokumen yang diklasifikasikan sebagai 'Sulit' kepada seseorang yang tidak mempunyai kuasa untuk melihatnya.
Menurut dakwaan yang dikenakan ke atasnya, ketika Paula Broadwell menulis mengenai biografi Petraeus, pengarah CIA itu telah menyerahkan dokumen-dokumen sulit termasuk nota-nota berhubung perkara yang dibincangkannya dengan Presiden Barack Obama.
Dokumen tersebut yang dikenali sebagai 'buku hitam' telah dirampas oleh Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dari kediaman Petraeus.
Ketika dalam proses siasatan, jeneral itu telah didapati berbohong kepada ejen-ejen FBI yang dia tidak pernah menyerahkan dokumen-dokumen sulit tersebut kepada Paula Broadwell.
Bagaimanapun menjelang lewat Ogos 2011, Petraeus telah membawa dokumen berkenaan ke kediamannya di sini yang mana Broadwell didapati telah bermalam.
Dia didakwa telah menyerahkan dokumen berkenaan kepada Paula bagi membolehkannya  memasukan beberapa bahagian sebagai sumber tulisan di dalam buku biografi Petraeus.
Seminggu kemudian Petraeus membawa pulang dokumen berkenaan ke kediamannya di Arlington, Virginia di mana dia berpusat.
Selepas skandal mengenai percintaan antara Petraeus dengan Paula terdedah, jeneral empat bintang yang dipinjamkan oleh presiden Obama ke CIA sebagai pengarah terpaksa melepaskan jawatannya pada 2012 sekaligus menamatkan perkhidmatannya yang cemerlang bersama kerajaan dengan penuh kehinaan.
Paula yang kini berusia 42 tahun pertama kali bertemu dengan Petraeus, 62, ketika dia adalah graduan Universiti Harvard.
Biografinya mengenai karier ketenteraan Petraeus berjudul; 'All In: The Education of General David Petraeus', telah membuka laluan untuk dia menghabiskan banyak masa bersama jeneral itu.
Mereka dikatakan menjalin percintaan pada tahun 2011 ketika Paula sedang menyiapkan buku biografi jeneral itu.
Percintaan mereka terbongkar apabila FBI mula menyiasat satu ancaman yang dikirimkan melalui emel kepada seorang kawan Petraeus di Florida bernama Jill Kelley.
Mesej itu yang antara lain memberi amaran kepada Kelley supaya menjauhkan diri daripada Petraeus, akhirnya didapati dikirim oleh Paula Broadwell.
Hasil daripada siasatan itulah terbongkarnya mesej-mesej cinta yang dikirimkan antara Paula dengan pengarah CIA itu dan siasatan lanjut mendapati terdapatnya beberapa dokumen rahsia telah jatuh ke tangan kekasih gelap Petraeus.
Ketika skandal itu terbongkar Paula sudahpun berkahwin dan mempunyai dua orang anak manakala Petraeus, kekal bersama isterinya Holly.
Ketika Petraeus melepaskan jawatannya, dia mengakui mempunyai hubungan dengan Paula.
Pada Mei 2013, Paula membuat pengumuman terbuka memohon maaf di atas skandal yang terjadi itu.
Katanya, ia adalah kesilapan yang boleh dilakukan oleh mana-mana manusia.
Dia masih terus kekal bersama suaminya.

No comments:

Post a Comment