Wednesday, March 4, 2015

Saksi pembunuhan Nemtsov pulang ke Ukraine



AP - ORANG ramai membanjiri kawasan tanah perkuburan ketika majlis pengebumian Nemtsov di Sakharov, tengah Moscow, Russia semalam.


MOSCOW – Model warga Ukraine yang menjadi saksi pembunuhan pemimpin pembangkang Rusia, Boris Nemtsov minggu lalu tiba di Lapangan Terbang Kiev lewat malam kelmarin untuk pulang berehat di negaranya sendiri, jelas peguamnya kepada pemberita.
Ganna Duritska, 23, yang merupakan teman wanita Nemtsov pada awal pagi kelmarin mendakwa pasukan penyiasat negara ini tidak membenarkannya meninggalkan Moscow atas alasan khuatir tentang keselamatannya.
“Mereka mengiringi saya menggunakan kereta polis sejak tiga hari lalu (selepas pembunuhan tersebut). Mereka tidak jelaskan bila saya akan dibebaskan atau kenapa saya ditahan,” katanya.
Duritska menemani Nemstov berjalan-jalan di pusat bandar Moscow pada malam Jumaat lalu sebelum seorang lelaki melepaskan beberapa das tembakan ketika mereka melintasi sebuah jambatan berhampiran pusat pentadbiran Kremlin.
Mayat Nemstov, 55, dikebumikan di perkuburan Troekurovskoye di Sakharov di sini semalam. Beliau merupakan bekas Timbalan Perdana Menteri Rusia di bawah pentadbiran mendiang Presiden Boris Yeltsin dan dikenali sebagai pengkritik hebat pentadbiran Presiden Vladimir Putin sejak 15 tahun lalu.
Putin telah menggelar insiden itu sebagai pembunuhan upahan dan merupakan satu provokasi. Beliau turut berikrar mengheret pihak bertanggungjawab ke muka pengadilan.
– AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0304&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3TLoc3T2k 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment