Wednesday, March 11, 2015

Cat khas banteras kaki kencing bersepah

SATU animasi neon yang menunjukkan perbandingan dinding biasa (kiri) dan dinding premis yang dicat menggunakan bahan hidrofobik di St. Pauli.- AGENSI


HAMBURG, Jerman – Gara-gara tidak puas hati dengan sikap pengunjung yang sering membuang air kecil di tempat awam, penduduk St. Louis di sini bertindak mengecat dinding premis dan taman permainan menggunakan cat jenis kalis air.
Cat jenis hidrofobik itu akan menyebabkan air kencing memantul semula kepada individu yang melakukan perbuatan tersebut sekali gus memberi pengajaran kepada pengunjung agar menjaga kebersihan.
Ahli jawatankuasa persatuan penduduk St. Pauli dan juga pemilik bar, Uwe Christiansen berkata, penduduk setempat sememangnya mengalu-alukan kehadiran pengunjung ke kawasan berkenaan, namun mereka tidak dapat menerima sikap suka membuang air kecil merata-rata di tempat awam.
"Kawasan ini sering dikunjungi lebih 20 juta pengunjung setiap tahun dan kami sudah lama bersabar dengan sikap individu kencing di dinding premis, taman permainan dan juga pintu-pintu rumah.
"Kami meletakkan papan tanda di beberapa kawasan supaya individu yang ingin membuang kecil di lokasi berkenaan akan berfikir dua kali sebelum melakukannya," katanya.
- AGENSI


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0310&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3U34bqOYg 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment