Thursday, March 19, 2015

Doktor beri arahan guna iPhone untuk wanita lahirkan anak



RIVERA memangku bayi lelaki yang dilahirkan melalui perantaraan panggilan video dengan doktor.- AGENSI


NEW JERSEY, Amerika Syarikat – Seorang wanita di sini melalui situasi genting apabila terpaksa melahirkan anak di sebuah hospital di sini tanpa bantuan doktor di sisinya.
Wanita tersebut yang dikenali sebagai Rivera dari Newark bagaimanapun berjaya dalam proses itu hasil kecanggihan teknologi yang membolehkan seorang doktor wanita memberi arahan kepadanya melalui panggilan video FaceTime menggunakan telefon iPhone milik suaminya.
“Kami tidak dapat menunggu doktor kerana kepala bayi sudah terkeluar. Mujur, suami saya sempat menelefon doktor, Meena Devalla dan dia memberikan arahan menerusi FaceTime,” ujarnya yang selamat melahirkan seorang anak lelaki yang dinamakan Raphael.
Pada awalnya, Rivera berkunjung ke hospital tersebut untuk membuat pemeriksaan biasa dan diselia oleh pembantu perubatan yang tidak mempunyai pengalaman di dalam bilik bersalin.
“Devalla memberikan arahan kepada kami dengan tenang dan jelas sehingga bayi selamat dilahirkan 20 minit kemudian,” ujar salah seorang pembantu perubatan, Oswaida Torres. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0319&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3UmrYpWQe 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment