Thursday, March 26, 2015

Muat 1.6 juta jemaah


Madinah: Lebih 5,000 pekerja, jurutera dan juruteknik kini bekerja bergilir-gilir 24 jam sehari bagi menyiapkan projek pembesaran Masjid Nabawi di sini.

Menurut sumber terdekat dengan projek berkenaan lebih 95 peratus kerja meroboh sudah selesai.

Kerja meroboh itu juga membabitkan 10 hotel di timur masjid kedua paling suci itu dan beberapa rumah serta kemudahan asas lain yang diruntuhkan bagi menyediakan ruang untuk projek besar-besaran itu.

Pengarah Perhubungan Awam Majlis Hal Ehwal Dua Masjid Suci, Abdul Wahid Ali Al-Hattab berkata fasa pertama pembesaran Masjid Nabawi mampu menampung 800,000 jemaah, manakala dua lagi fasa di plaza timur dan barat mampu memuatkan jumlah yang sama.



“Apabila kerja pembesaran siap, masjid itu mampu menampung 1.6 juta jemaah,” katanya.

Menurut Abdul Wahid, kawasan dalam masjid itu kini hanya mampu menampung 146,000 jemaah sementara keseluruhan kompleks masjid berkenaan hanya dapat memuatkan 600,000 orang.

“Pada waktu puncak, jumlah jemaah boleh mencecah sejuta orang,” katanya.

Pengarah Kementerian Haji cawangan Madinah, Mohammed Al Bijawi pula berkata kerja menaik taraf Masjid Nabawi tidak menjejaskan kedatangan umat Islam untuk menziarah masjid berkenaan memandangkan langkah jeselamatan sudah diambil dan penginapan alternatif disediakan.

Menurut Mohammed, penangguhan kerja merobohkan 26 hotel membantu menampung peningkatan bilangan pengunjung di Madinah sejak musim umrah bermula 23 November tahun lalu.

Katanya, perkhidmatan bersepadu disediakan untuk tetamu Allah itu sepanjang musim umrah dan akan berterusan sehingga hujung Ramadan.

Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 25 Mac 2015 @ 8:11 AM

GAMBAR menunjukkan kerja meroboh dan merata tanah giat dijalankan berhampiran Masjid Nabawi, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/39102#sthash.ihpLJj0U.dpuf

No comments:

Post a Comment