Thursday, March 26, 2015

Ribuan kereta mewah ditinggalkan di Dubai setiap tahun



SISTEM perundangan yang tidak memberi perlindungan muflis kepada pemilik menyebabkan banyak kenderaan mewah ditinggalkan begitu sahaja.


DUBAI, Emiriyah Arab Bersatu – Bandar raya ini menjadi lubuk individu tertentu meninggalkan kereta mewah mereka bagi mengelakkan tindakan undang-undang kerana tidak mampu membayar ansuran bulanan.
Lebih 3,000 kereta mewah ditemui pihak berkuasa setiap tahun di pelbagai lokasi termasuk kawasan letak kenderaan lapangan terbang dan pusat beli-belah yang ditinggalkan sama ada oleh warga asing mahupun orang tempatan.
Kebiasaannya jika pemilik gagal muncul dalam tempoh 15 hari, maka kereta tersebut akan dilelong pada harga yang sangat murah.
Jurucakap polis memberitahu, gejala meninggalkan kereta mewah di Dubai semakin teruk dan kebanyakan kenderaan tersebut tidak pernah dituntut semula oleh tuannya.
“Keadaan itu mungkin disebabkan sistem perundangan di negara ini yang tidak memberi perlindungan muflis kepada pemilik kenderaan berkenaan selain mereka akan dipenjara jika gagal membayar hutang,” katanya.
Antara kereta mewah yang kerap ditemui ialah jenis Ferrari, Mercedes dan Porsche. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0326&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz3VJvX2tIh 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment