Thursday, March 5, 2015

Pekerja kenal pasti jantina ayam diberi gaji £40,000 setahun



GAMBAR menunjukkan pekerja sedang mengasingkan antara anak ayam jantan dan betina.


LONDON – Industri penternakan ayam di negara ini kini berdepan dengan kesukaran mencari pekerja mahir untuk mengenal pasti jantina anak ayam meskipun ditawarkan dengan gaji tinggi sebanyak £40,000 (RM224,150) setahun.
Tanggungjawab pekerja berkenaan sebenarnya cukup mudah iaitu hanya menentukan jantina anak ayam dengan tempoh masa kerja selama 12 jam sehari.
Bagaimanapun individu tersebut perlu belajar selama tiga tahun untuk mengetahui perbezaan kecil sama ada jantan atau betina dalam masa tiga hingga lima saat sahaja.
Kepakaran menentukan jantina dengan tepat amat diperlukan memandangkan seorang pekerja perlu membuat penelitian kepada 800 hingga 1,200 anak ayam sehari.
Ketua Eksekutif Majlis Ternakan Unggas Britain, Andrew Large memberitahu, persepsi negatif timbul kerana bidang tugas pekerjaan tersebut kelihatan remeh iaitu merenung bahagian belakang anak ayam.
“Kerjaya sama sebenarnya merupakan bidang kerja penting di beberapa negara di Asia Tenggara berbanding di Britain yang menganggap pekerjaan itu sebagai bahan jenaka,” ujarnya. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0305&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3TSaTrLvl 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment