Wednesday, May 6, 2015

Henti hantar amah ke negara Asia Barat


Jakarta: Indonesia menghentikan penghantaran pembantu rumah ke 21 negara Asia Barat berikutan pelaksanaan hukuman pancung ke atas dua wanita negara itu di Arab Saudi yang mencetuskan kemarahan Jakarta.
Antara negara yang termasuk dalam senarai itu yang akan dikuatkuasakan dalam masa tiga bulan ini ialah Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Qatar, Bahrain dan Mesir, kata Menteri Tenaga Manusia Hanif Dhakiri.
Jakarta yang sudah sekian lama menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap layanan buruk ke atas pembantu rumah rakyatnya sebelum ini menggantung penghantaran amah ke Arab Saudi pada 2011 berikutan hukuman serupa ke atas seorang pekerja.
Katanya, pembantu rumah yang sedang bekerja di negara itu akan dibenarkan terus bekerja.
Indonesia menyuarakan kemarahan terhadap hukuman mati ke atas warganya meskipun Jakarta minggu lalu melaksanakan hukuman tembak ke atas tujuh pesalah dadah warga asing yang mengundang kecaman antarabangsa.
“Menurut undang-undang, kerajaan berkuasa menghentikan penghantaran pekerja, khususnya ke negara yang ia percaya boleh mendatangkan penghinaan kepada rakyat dan maruah negara,” kata Hanif.
Katanya, Indonesia juga akan mengetatkan peraturan penghantaran amah ke negara di Asia Pasifik. - AFP
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/48808#sthash.EtopMsuh.dpuf

No comments:

Post a Comment