Wednesday, May 6, 2015

Polis Buat Laporan Kenyataan 'Barua' Azmin Terhadap KPN


Diterbitkan: Rabu, 6 Mei 2015 3:35 PM
Azmin Ali

PETALING JAYA: Tiga laporan polis telah dibuat terhadap Menteri Besar Selangor Azmin Ali berhubung perkataan yang digunakan terhadap Ketua Polis Negara yang yang didakwa menghina.

Pengerusi Persatuan Pegawai Kanan Polis (cawangan pegawai diwartakan), Datuk Shah Gzali Khan Shahadad berkata Timbalan Presiden PKR mendakwa Tan Sri Khalid Abu Bakar dilabel sebagai 'bacul', 'pencacai' dan juga 'barua Umno'.

"Perkataan 'barua' perkataan adalah perkataan kesat, yang bermaksud perantara yang digunakan untuk sesuatu perbuatan jahat.

"Seluruh warga polis PDRM amat terguris dengan kenyataan ini kerana ketua polis negara adalah sebuah institusi, dan penghinaan sebegini bererti seluruh institusi PDRM adalah barua politik," katanya dalam satu kenyataan, Rabu.

Beliau menambah, kenyataan menghina mempunyai kesan yang mendalam kepada semua polis di semua peringkat dan lapisan.

"Sebagai seorang menteri besar yang berpendidikan dan berjawatan tinggi, tidak wajar Azmin menggunakan kata-kata yang sebegitu jelik dan kesat terhadap sesama manusia.

"Tidak seharusnya ceramah politik digunakan bagi tujuan menghasut dan menghina, apatah lagi sebagai platform mencetuskan kebencian masyarakat supaya menentang polis," katanya.

Jelasnya, polis tidak pernah campur tangan dalam hal-hal politik dan mereka tidak pernah berkiblatkan kepada mana-mana parti politik.

"Ia ditunjukkan melalui perkhidmatan profesional dan kerjasama di negeri-negeri yang ditadbir oleh pembangkang.

"Tugas kami adalah untuk melindungi negara ini supaya ia bebas daripada sebarang ancaman," katanya.

Beliau berkata, perbuatan mengambil jalan keluar dengan kata-kata kesat dan menghina merupakan langkah terdesak.

"Walaupun kemarahan kita adalah jelas, PDRM tidak membuat kenyataan balas serta merta sebaik sahaja kata-kata cacian tersebut dilaporkan di media sosial kerana ia beranggapan mungkin kata-kata tersebut disalah rujuk atau disalah tafsir.

"Walau bagaimanapun, apabila beliau tidak mengeluarkan sebarang kenyataan untuk" membetulkan "apa-apa salah-petik, ia adalah jelas bahawa dia telah berkata sesungguhnya kata-kata itu untuk kepentingan politik," katanya.

"Seluruh warga PDRM mengecam keras tindakan Azmin. Mencaci dan menyelar ketua polis negara bererti mencaci dan menyelar seluruh institusi PDRM yang menjalankan tanggungjawab terhadap rakyat, tanpa berkiblatkan fahaman politik, bangsa ataupun agama.

No comments:

Post a Comment