Tuesday, May 12, 2015

Laporan Ketua Audit Negara Mengenai 1MDB Dijangka Siap Jun


Diterbitkan: Selasa, 12 Mei 2015 10:42 AM

PETALING JAYA: Laporan Ketua Audit Negara berhubung siasatan mengenai akaun 1Malaysia Development Bhd (1MDB) akan disiapkan menjelang bulan depan.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu pertemuan tertutup dengan semua ketua Umno bahagian memberitahu bahawa laporan mengenai penemuan awal oleh Ketua Audit Negara akan segera diserahkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).
Menurut seorang ketua Umno bahagian di Selangor yang hadir pada pertemuan itu memberitahu bahawa Najib pada pagi Isnin menghubungi Ketua Audit Negara untuk bertanyakan tentang perkembangan siasatan dan diberitahu bahawa penemuan awal kemungkinan besar akan siap pada bulan depan.
Pertemuan Najib bersama semua ketua Umno Bahagian dalam majlis makan tengah hari di kediaman rasmi perdana menteri di Putrajaya pada Isnin ketika isu kontroversi membabitkan tanah RM188.5 juta yang dijual oleh syarikat pembangunan strategik 1MDB kepada Tabung Haji, lembaga urusan tabung haji sedang hangat diperkatakan.
Kira-kira 120 ketua Umno bahagian menghadiri pertemuan itu dan banyak perkara dipersoalkan dan rata-ratanya menerima penjelasan Najib.
Najib berkata, tanah itu dijual kepada Tabung Haji bukan untuk 'bailout' (melindungi) 1MDB tetapi Tabung Haji mahu mendapatkan keuntungan di atas pembelian tersebut.
Beliau berkata, urusan pembelian itu dibincangkan seawal 2013 tetapi beliau menasihatkan Tabung Haji untuk menjual semula tanah itu kerana persepsi yang kurang baik dan sukar untuk memberi penjelasan mengenai pembelian itu kepada 'pakcik dan makcik' di kalangan pendeposit.
Menurut Najib, 'bailout' hanya berlaku apabila wang disalurkan tanpa sebarang prospek pulangan keuntungan dan merujuk contoh isu 'bailout' Penerbangan Malaysia (MAS) semasa Tun Dr Mahathir menjadi perdana menteri.
Beliau berkata, kerajaan menyelamatkan syarikat penerbangan itu yang kerugian beberapa bilion ringgit dengan membayar RM8 sesaham semasa ia bernilai hanya RM3.50 setiap satu.

No comments:

Post a Comment