KUALA SELANGOR – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan parti itu akan terus bertahaluf siyasi bersama PR selagi tidak bercanggah dengan panduan al-Quran dan Sunnah.

Menurut beliau, semua kerjasama politik yang dijalin Pas selama ini dilakukan dengan kaedah dibenarkan syarak dan syarat yang tidak mengikat parti itu untuk membawa Islam.

Oleh itu, katanya, sebarang persepakatan yang mengikat Pas untuk meninggalkan perjuangan dan agenda Islam adalah tidak boleh diikuti sama sekali.

“Maka sebagaimana yang berkali-kali diperjelaskan sebelum ini, Pas melaksanakan tahaluf siyasi bersama PR dalam perkara yang dipersetujui. Antaranya menentang kezaliman, rasuah, ketirisan dan urus tadbir telus yang menjadi titik pertemuan (dalam PR).

“Agenda ini kita rangkakan sebagai panduan dan perkara yang dipersetujui dalam polisi bersama PR,” katanya ketika menyampaikan ucapan dasar di Muktamar Tahunan Pas ke-61, di sini, hari ini.

Bagaimanapun, katanya, setiap parti akan memperjuangkan agenda masing-masing sekiranya ia berbeza dengan pendirian rakan PR lain atau tiada dalam polisi bersama.

“Sebab itulah, walaupun kita tahu parti kawan kita memperjuangkan perlembagaan sekular yang bercanggah dengan dasar Pas, tetapi kita tidak pernah meminta mereka mengkaji dan dan membawa dasar sekular ini dalam perbincangan.

“Apatah lagi kita tidak pernah mencampuri siapa yang patut atau tidak patut berada dalam kepimpinan parti masing-masing, walau kita diserang siang dan malam,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Hadi turut mengingatkan ahli Pas agar tidak ghairah mempertahankan tahaluf siyasi sehingga meninggallkan prinsip dan perjuangan parti.

Pas menjalinkan tahaluf siyasi dengan PKR dan DAP sejak 2008 menggunakan nama PR selepas PRU-12.

Bagaimanapun, hala tuju kerjasama politik antara Pas dan DAP kini menjadi tanda tanya berikutan keputusan DAP memutuskan hubungan dengan Abdul Hadi, tetapi masih bekerjasama dengan Pas.

Isu tersebut juga semakin berlarutan apabila Dewan Ulama Pas Pusat semalam meluluskan usul tergempar agar Pas memutuskan hubungan dengan DAP.