ALOR SETAR - Parti baharu yang bakal ditubuhkan hasil cetusan idea gabungan Pasma dan kumpulan bekas pimpinan Pas, G18 diibaratkan sebagai samurai baharu kepada politik pembangkang.

Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa, Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, istilah itu diberikan kerana pemimpin berkenaan mempunyai semangat ‘kamikaze’ iaitu sanggup mati dalam Pas, asalkan hidup bersama PR.

“Penubuhan parti baru memang diperlukan pada masa ini. Pas semestinya tidak berapa gemar kelompok yang tewas terus popular dalam parti itu.

“Jadi penubuhan parti baru hasil gabungan Pasma dan G18 cukup relevan dan platform bagi mereka terus aktif mewarnai demokrasi Malaysia,” katanya.

Menurutnya, tindakan itu membolehkan kumpulan yang tewas tidak terus pencen dan boleh melontar pandangan termasuk kritikan bernas terhadap Pas.

“Pas harus berlapang dada kerana saya yakin Pasma dan G18 mampu memberi impak besar kepada politik pembangkang dan negara.

“DAP dan PKR harus beri bantuan khas kepada penubuhan parti baru itu jika benar kelompok itu membawa harapan baru kepada politik pembangkang,” katanya.

Beliau turut meramalkan, penubuhan parti baharu memberi kelebihan terhadap usaha liberalisasi politik negara.

“Saya melihat kehilangan Mat Sabu (bekas Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu) dan rakannya yang saya gelar samurai dalam Pas sebelum ini beri kesan besar kepada Pas.

“Apatah lagi sikap mereka ini berani melontarkan isu sering menarik perhatian umum pada Pas bagi mempopularkan parti itu kepada semua lapisan masyarakat,” katanya.

Md Shukri berkata, kehilangan G18 dalam Pas akan menyebabkan parti itu kembali konservatif dan stereotaip.