Sunday, July 12, 2015

Subhanallah..Perlumbaan yang hebat di bulan Ramadhan yang sepatutnya kita ikut serta

Dicatat oleh ustazcyber di 7:31:00 PG

LAGOS – Umat Islam di Nigeria ramai yang tengah berlomba-lomba untuk mengkhatamkan bacaan Al-Qur’an sebanyak mungkin sebelum bulan Ramadhan ini berakhir. Ramai orangtua yang mendorong anaknya untuk menghafal Al-Qur’an, diantaranya ada yang menjanjikan hadiah untuk anak-anak mereka, lapor OnIslam pada Khamis (2/7/2015). “Di keluarga saya, kerana saya dan isteri saya sama-sama bekerja, kami menantang diri kami untuk melihat siapa yang membaca Al-Qur’an berapa kali di bulan suci ini,” kata Hassan Abubakar, seorang pegawai bank dan ayah dari dua orang anak, kepada OnIslam....lagi “Tahun lalu, dia mengalahkan saya dengan membacanya sebanyak tiga kali sementara Saya hanya membacanya satu kali dan kemudian yang lain setengahnya. Tetapi Saya bertekad untuk tidak mengalah padanya tahun ini,” katanya. Sementara bagi Ibrahim Eshinlokun, seorang insinyur awam, ia mendorong anaknya untuk menghafalkan ayat suci Al-Qur’an sebanyak mungkin mereka mampu, dengan menjanjikan hadiah bagi siapa yang paling banyak menghafal “Saya memiliki tiga anak, dua laki-laki dan satu perempuan.

Semuanya boleh membaca Al-Qur’an, Maa Syaa Allah. Tetapi kami memberi mereka tugas dalam memanfaatkan bulan ini untuk menghafal kitab suci ini. Ada hadiah bagi siapa saja yang terbaik di antara mereka memperoleh sebuah bintang penghargaan,” kata Eshinlokun kepada OnIslam. Enshinkolun mengatakan bahwa ia juga turut menghafal Al-Qur’an. “Saya tidak hanya membiarkan mereka melakukan ini. Saya juga ambil bahagian.

 Kami memiliki target untuk menghafal Al-Qur’an antara 10 hingga 20 surah. Saya harus akui Saya tidak pandai menghafal begitu baik meskipun Saya berusaha untuk tidak kalah,” katanya. Tidak hanya di Nigeria, umat Islam di seluruh dunia berlomba-lomba dalam membaca Al-Qur’an sebanyak mungkin mereka mampu selama bulan suci Ramadhan, kerana di bulan suci ini Al-Qur’an diturunkan oleh Allah Ta’ala kepada Rasul-Nya dan pahala membaca Al-Qur’an di bulan ini dilipatgandakan lebih banyak dari bulan-bulan selainnya. (Arrahmah.com)


No comments:

Post a Comment