Wednesday, October 28, 2015

1MDB tidak berhutang dengan syarikat Abu Dhabi


Kuala Lumpur: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menafikan dakwaan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) berhutang dengan syarikat Abu Dhabi, International Petroleum Investment Corporation (IPIC) sebanyak AS$481 juta.

Najib berkata mengikut penyata kewangan 1MDB berakhir 31 Mac 2014, tiada tercatat jumlah itu yang didakwa ditanggung syarikat pelaburan strategik milik kerajaan itu.

"Nota dalam Penyata Kewangan 1MDB bagi tahun berakhir 31 Mac 2014 dengan jelas menyatakan tiada jumlah itu ditanggung 1MDB terhadap IPIC.

"Ingin ditekankan juga bahawa mana-mana pihak berhak menentukan kaedah pelaporan Penyata Kewangan mereka," kata Najib yang juga Menteri Kewangan dalam jawapan bertulis kepada Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) yang ingin tahu jumlah pembayaran yang sudah dibuat 1MDB untuk menebus opsyen syarikat Powertek Investment dan 1MDB Energy (Langat) daripada Aabar Investment.

Pua juga meminta kerajaan menyatakan sama ada 1MDB masih berhutang sebanyak AS$481 juta seperti tercatat dalam Laporan Audit IPIC untuk Disember 2014. - Bernama

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 27 Oktober 2015 @ 8:07 PM

Iklan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur. - Foto REUTERS (Fail)
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/88672#sthash.4lPHWJbY.dpuf

No comments:

Post a Comment