Wednesday, October 28, 2015

Malu Indonesia sumber jerebu


Washington: Rakyat Indonesia yang bermastautin di Amerika Syarikat semalam mendesak Presiden Joko Widodo (Jokowi) bertindak segera menangani masalah jerebu yang melanda tanah air mereka.

Desakan itu dibuat pada majlis dialog antara warga Indonesia dengan Jokowi di Washington.


Seorang peserta yang berasal dari Sumatera Utara, tetapi kini menetap di Amerika Syarikat Kurnia Hutapea berkata, walaupun tidak menderita secara langsung, dia tetap malu kepada rakyat negara lain, khususnya negara jiran kerana Indonesia menjadi negara sumber jerebu.

“Kami malu menjadi rakyat negara yang menjadi sumber yang menyebabkan jerebu. Rakyat negara lain melihat kita seolah-olah tidak mempunyai maruah dan harga diri. Kami di sini tidak boleh berjalan dengan menegakkan kepala kerana malu negara kami menjadi sumber asap kotoran sehingga menyusahkan negara tetangga,” katanya.

Dia menggesa Jokowi bertindak lebih tegas untuk menangani masalah itu, termasuk menghukum mereka yang terbabit dalam pembakaran hutan, baik di Sumatera mahupun di mana-mana daerah di negara itu.

Jokowi tiba di Washington kelmarin untuk lawatan rasmi ke Amerika Syarikat.

Mengulas mengenai desakan itu, Jokowi mengaku kesan kebakaran hutan yang berlaku tahun ini lebih besar berbanding tahun sebelumnya, berpunca daripada fenomena cuaca El Nino yang menyebabkan musim kering lebih lama.

Dia juga berkata, usaha mendakwa mereka yang menyebabkan kebakaran itu juga sudah bermula. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 27 Oktober 2015 @ 10:10 AM

KEADAAN jerebu yang melanda Palangkaraya di Kalimantan Tengah, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/88514#sthash.d6u2eVzf.dpuf

No comments:

Post a Comment