KUALA LUMPUR - Kerajaan dinasihatkan supaya meneliti semula sebarang kerjasama membabitkan keselamatan, ketenteraan, ekonomi dan budaya dengan negara barat itu.
Ini kerana, menurut Pengerusi Kongres Rakyat, Mohd Azmi Abdul Hamid, Amerika Syarikat (AS) adalah negara yang mempunyai agenda yang tersendiri.
Mohd Azmi berkata, meskipun AS merupakan kuasa besar dunia, kerajaan harus sedar bahawa AS terlibat dalam peperangan di Timur Tengah.
"Sebarang perjanjian yang dimeterai antara kerajaan dan AS hendaklah disemak semula. Bagi kami, AS adalah lambang kuasa imperialis dunia yang mengetuai kuasa Barat untuk menguasai dunia dan menjadikan Islam serta umatnya sebagai sasaran," katanya.
Dalam pada itu, Mohd Azmi turut mengutuk lawatan Presiden AS, Barack Obama yang mengunjungi negara sempena Persidangan Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (Asean) pada kali ini.
Mohd Azmi berkata, kehadiran Obama di negara ini pasti membawa tujuan untuk mendesak kerajaan menandatangani rundingan Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPP).
Tambahnya, sekiranya kerajaan menandatangani TPP, ia akan memudahkan AS memperkukuh pengaruhnya di rantau ini, selain daripada mendominasi 40 peratus perdagangan dunia.
Kira-kira 52 NGO hadir melakukan bantahan terhadap TPP di hadapan stesen LRT Ampang Park, petang tadi.
Rundingan TPP adalah rundingan perdagangan yang melibatkan 12 negara termasuk Amerika Syarikat, Peru, Singapura, Mexico, Chile, Brunei, Vietnam, Jepun, Kanada, Malaysia, New Zealand dan Australia.