Thursday, November 19, 2015

Pas, Umno perlu kerjasama lebih serius


Dr Mohd Asri Zainul

WARTAWAN SINAR HARIAN
17 NOVEMBER 2015Dr Mohd Asri

SHAH ALAM – Pas perlu mencuba untuk bekerjasama dengan Umno secara lebih serius memandangkan kedua parti tidak mempunyai banyak perbezaan dari segi watak dan idealisme.

Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menerusi laman sosialnya semalam memaklumkan bahawa Pas sebelum ini telah berulang kali bergabung dengan pakatan pembangkang namun nyata ianya gagal disebabkan oleh sifat parti dan idealisme yang dipegang.

“Pas patut mencuba dengan Umno secara lebih serius. Mana tahu, mungkin di sana ada kebaikan untuk umat dan negara,” katanya.

Menerusi kenyataan berkenaan juga, Asri memaklumkan bahawa Pas perlu memperbaiki serta mengimbangi Umno dengan mewujudkan hubungan matang dan tegas tapi mesra.

Tambah beliau, Pas pada masa kini hampir menyamai Umno dari segala aspek dan sekiranya kedua parti ini dapat menjadi sahabat baik, banyak manfaat berkemungkinan bakal diperoleh.

“Idea Tuan Guru (Datuk Seri) Abdul Hadi (Awang) itu mungkin boleh direalisasikan memandangkan Pas serta Umno juga merupakan saudara seakidah. Pas hari ini hampir menyamai Umno dari segala segi melainkan perbezaan nama, kopiah dan songkok sahaja. Itupun bukan soal pokok.

“Jika Pas dan Umno dapat menjadi sahabat baik yang berpesan-pesan kepada kebaikan dan kebenaran, serta mencegah kemungkaran, mungkin banyak manfaatnya,” katanya.

Sebelum ini, bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa mendedahkan Presiden Pas pernah merancang untuk bekerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan di Selangor namun perkara itu dinafikan Pas Selangor.

No comments:

Post a Comment