Monday, March 22, 2010

Kempen rebut Presiden MCA bermula





LIOW Tiong Lai (duduk tiga, kiri) bersama penyokongnya selepas mengumumkan bertanding Timbalan Presiden MCA pada pemilihan parti 28 Mac ini pada sidang akhbar di Wisma MCA, Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA


KUALA LUMPUR 21 Mac - Perebutan jawatan Presiden MCA akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara penyandang, Datuk Seri Ong Tee Keat; bekas Presiden, Tan Sri Ong Ka Ting dan bekas Timbalan Presiden, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek.
Hari ini Soi Lek menjadi calon ketiga bagi jawatan itu apabila mengumumkan untuk bertanding pada pemilihan 28 Mac ini.
Beliau membuat pengumuman tersebut di sebuah hotel di sini menjelang hari penamaan calon esok.
Tee Keat awal-awal lagi sudah mengumumkan untuk mempertahankan jawatan tersebut.
Ka Ting pula mengumumkan untuk bertanding setelah mendakwa didesak oleh pemimpin-pemimpin akar umbi dalam usaha memulihkan semula MCA daripada krisis dalaman.
Perebutan jawatan Timbalan Presiden pula menyaksikan pertandingan satu lawan satu iaitu antara dua bekas Naib Presiden, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Datuk Kong Cho Ha.
Tiong Lai mengumumkan untuk bertanding dengan menyatakan bahawa menjadi tugas beliau untuk melangkah ke depan dengan membawa tanggungjawab lebih besar.
Pemilihan pemimpin MCA kali ini menyaksikan pertembungan tiga kumpulan iaitu kumpulan Tee Keat, Soi Lek dan Ka Ting.
Sementara bagi jawatan Naib Presiden pada masa ini hanya empat pemimpin telah menyatakan hasrat untuk bertanding iaitu Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen yang akan mempertahankan jawatan serta dua ahli CC iaitu Datuk Donald Lim Siang Chai dan Datuk Seri Tan Chai Ho serta seorang bekas anggota CC, Datuk Chor Chee Heung.
Seorang lagi bekas Naib Presiden, Tan Kok Hong belum menyatakan pendirian sama ada untuk mempertahankan jawatan atau tidak.
Sebanyak 31 jawatan akan dipertandingkan iaitu masing-masing satu bagi jawatan Presiden dan Timbalan Presiden, empat untuk jawatan Naib Presiden serta 25 jawatan CC

No comments:

Post a Comment