Friday, May 28, 2010

berita baik harga gula naik 20 sen tiap 6 bulan sekali hingga 2012


Mansuh subsidi barang kawalan perlu dimansuh



KUALA LUMPUR 27 Mei - Makmal Rasionalisasi Subsidi mencadangkan supaya subsidi terhadap barang kawalan seperti gula, tepung dan minyak masak dimansuhkan tetapi perlu dilaksanakan secara berperingkat.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala (gambar) berkata, selaras dengan trend masa kini, subsidi seperti itu sememangnya perlu dimansuhkan bagi memastikan ekonomi negara terus berkembang dengan efisien.
"Bagaimanapun, makmal itu mencadangkan pemansuhan subsidi ke atas barang kawalan itu perlu dilaksanakan secara berperingkat supaya tidak membebankan rakyat.
"Cadangan mengenai pemansuhan itu akan dikemukakan kepada kabinet tidak lama lagi sebelum sebarang keputusan muktamad," katanya ketika berucap pada Hari Terbuka Makmal Rasionalisasi Subsidi di sini hari ini.
Makmal Rasionalisasi Subsidi itu diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) bagi mendapat cadangan dan maklum balas daripada orang ramai mengenai langkah kerajaan untuk memansuhkan pemberian subsidi kepada rakyat di negara ini.
Idris yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) Jabatan Perdana Menteri berkata, subsidi kerajaan tidak mampu untuk mengekalkan harga barang kawalan sentiasa rendah dalam jangka masa panjang.
''Mengikut cadangan makmal itu, subsidi tepung perlu dimansuhkan dan harganya akan meningkat kepada 20 sen satu kilogram menjelang hujung tahun ini, dan 25 sen pada tahun depan.
''Manakala harga gula pula akan meningkat 20 sen sekilogram setiap enam bulan sehingga 2012, dan harga minyak masak pula meningkat 15 peratus sekilogram menjelang hujung tahun ini, dan 15 peratus lagi tahun depan.
Dalam pada itu, Idris berkata, makmal itu menjangka harga petrol akan meningkat 10 hingga 15 sen seliter pertengahan tahun ini, dan akan meningkat 10 sen setiap enam bulan sehingga 2012.

No comments:

Post a Comment