Friday, May 28, 2010

Palestin hargai peranan kerajaan, rakyat Malaysia



PUTRAJAYA 27 Mei - Presiden Palestin, Mahmoud Abbas berkata, pertemuan beliau dengan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dalam waktu terdekat ini akan membincangkan perkara-perkara penting berkisar isu sempadan dan keselamatan.
Menurutnya, perbincangan yang akan cuba meleraikan kebuntuan konflik Palestin-Israel itu juga bakal memasukkan soal kedudukan Baitulmaqdis Timur dan sumber air.
Beliau yang memulakan lawatan kerja selama tiga hari ke negara ini merakamkan penghargaan kepada kerajaan dan rakyat Malaysia yang selama ini memberi sokongan kepada pembentukan sebuah negara Palestin berdaulat.
''Hubungan dua hala Malaysia-Palestin adalah hubungan persaudaraan dan saya mengambil kesempatan ini untuk menyuarakan penghargaan sedalam-dalamnya kepada pemimpin dan rakyat Malaysia.
''Kita yakin Malaysia akan terus memberi sokongan kepada perjuangan Palestin untuk menamatkan penaklukan di sana terutamanya di Baitulmaqdis Timur dan tapak sucinya.
''Menjadi harapan kita semua dapat bersembahyang di Masjid Al-Aqsa dalam masa terdekat," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.
Jurucakap White House, Tommy Vietor semalam mengesahkan Presiden Palestin itu akan bertemu Obama dalam waktu terdekat tetapi tidak mengulas tarikh pertemuan.
Sebelum ini, pentadbiran Obama menjemput Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengunjunginya di Washington.
Mahmoud berkata, beliau telah memberi taklimat kepada Najib berhubung proses damai di negaranya terutama melalui rundingan damai tidak rasmi yang disokong oleh negara-negara Arab dan masyarakat antarabangsa.
''Saya dan Perdana Menteri mengadakan perbincangan yang amat berjaya dan saya telah mengulangi penghargaan rakyat Palestin kepada Malaysia," katanya.

No comments:

Post a Comment