Wednesday, May 5, 2010

kalau tak cerita senang sikit polis nak menipu


Kesal tindakan saksi utama

Oleh Suraya Roslan
am@hmetro.com.my
2010/05/05
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: Tindakan saksi utama kes kematian pelajar malang, Aminulrasyid Amzah, 15, mendedahkan butiran kenyataan yang dirakamkan percakapannya oleh polis dikesali kerana hanya akan menimbulkan lebih banyak kontroversi.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata tindakan saksi penting itu, Muhamad Azamuddin Omar, 15, boleh mengganggu siasatan yang dilakukan dan menimbulkan pelbagai prejudis. “Itu dia punya versi... kita tengok di mahkamah nanti dia kena beritahu juga perkara sebenarnya.
“Pada saya, baik dia (Azamuddin) bicara melalui media saja jika dia mahu buat begitu, saya pun boleh berbuat demikian juga jika saya mahu,” katanya.

Musa berkata, beliau kesal dengan tindakan itu dan menyifatkan perbuatan mendedahkan perkara itu menimbulkan pelbagai persepsi masyarakat.

Mengenai keluarga mangsa yang mahukan Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan untuk memastikan siasatan dijalankan secara telus dan adil, beliau menyerahkan keputusan sepenuhnya kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menentukan. “Saya tidak mahu komen mengenai hal ini, tapi jika mahukan kerjasama kami, sudah tentu boleh saja kerana kita mahukan keadilan,” katanya ketika ditemui di Perhimpunan Khas Pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) sempena peringatan Hari Polis ke-203 di Bukit Aman, semalam.

Semalam, akhbar melaporkan, Azamuddin dalam sidang media itu menceritakan apa yang berlaku sebelum dan selepas kejadian.

No comments:

Post a Comment