Thursday, August 12, 2010

Kebakaran: PKNS tanggung makan, minum



KLANG 11 Ogos - Seramai 150 penghuni Pangsapuri Pandamaran Jaya di sini yang terpaksa tinggal buat sementara waktu di Dewan Serbaguna Pandamaran Jaya akan disediakan dengan makanan dan minuman percuma sehingga kediaman mereka disahkan selamat untuk diduduki.
Jaminan itu diberikan Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Othman Omar selepas meluangkan masa kira-kira dua jam melawat penghuni serta mangsa kebakaran yang berlaku di tingkat lima pangsapuri itu semalam.
Menurutnya, bekalan makanan dan minuman untuk berbuka puasa dan sahur itu disediakan oleh Hotel De Palma, Shah Alam yang dimiliki oleh PKNS mulai hari ini.
Beliau berkata, penghuni terlibat tidak boleh memasuki rumah mereka kerana bekalan elektrik telah dipotong dan atas faktor keselamatan berikutan sisa runtuhan dari unit pangsapuri yang terbakar dikhuatiri boleh membahayakan penduduk.
"Kita khuatir wayar elektrik yang terendam dalam air bertakung masih berfungsi dan pekerja-pekerja sedang melakukan proses pembersihan serta pembaikan.
"Namun, mereka yang tinggal di tingkat tiga mungkin dibenarkan pulang terlebih dahulu jika kerja-kerja pembaikan selesai," katanya ketika ditemui di pangsapuri tersebut hari ini.
Dalam kejadian sekitar pukul 4.17 petang semalam, sebanyak 10 unit rumah di tingkat lima pangsapuri itu termasuk lima daripadanya berpenghuni terbakar menyebabkan penduduk terlibat dipindahkan ke dewan tersebut sehingga keadaan pulih sepenuhnya.
Namun, tiada kehilangan nyawa atau kecederaan dilaporkan dalam kejadian tersebut.
Othman memberitahu, pihak PKNS sedang menaksir kerugian yang dialami oleh pemilik-pemilik unit kediaman di situ dan berharap penduduk bersabar sehingga urusan tersebut selesai termasuk berkaitan tuntutan insurans.
Beliau berkata, kontraktor PKNS dari bahagian sivil, mekanikal dan elektrikal sudah bersedia untuk memperbaiki segala kerosakan dan hanya menunggu pengesahan keselamatan daripada pihak bomba.

No comments:

Post a Comment