Thursday, August 12, 2010

Mengharap cahaya Ramadan



PASIR GUDANG – Seorang ibu tunggal mendiami rumah uzur bersama dua anak lelakinya di Kampung Perigi Acheh terharu dengan kunjungan rombongan Program Ziarah Ramadan ke rumahnya, di sini, semalam. 

Cahaya Imbi, 54, berkata, perbelanjaan hariannya hanya bergantung kepada pemberian anak-anak sejak kematian suami 18 tahun lalu kerana menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi. 

Menurutnya, bagaimanapun pendapatan anaknya sebagai pekerja kontrak kadangkala tidak mencukupi sehingga pernah menjamah bubur nasi sebagai pengalas perut. 

“Kami tiga beranak tidak kisah makan nasi berlaukkan apa, asalkan dapat makan kerana perbelanjaan harian hanya bergantung sepenuhnya kepada rezeki anak yang bekerja sebagai pekerja kontrak di kilang. 

“Makcik berterima kasih kerana sudi berkunjung ke rumah makcik yang uzur ini dan Alhamdulillah rezeki Ramadan lebih daripada biasa kerana ada yang sudi bersedekah,” katanya. 

Cahaya berkata, dua anaknya sudah meninggal dunia termasuk seorang kelainan upaya (OKU) berumur sembilan tahun, manakala yang tinggal kini dua lelaki dan tiga perempuan yang sudah berumah tangga. 

Menurutnya, rumah yang menjadi satu-satunya tempat berteduh hanya menunggu masa untuk roboh, malangnya pendapatan anaknya hanya cukup makan mereka tiga beranak. 

“Kami memang risau dengan keadaan rumah yang uzur ini kerana takut roboh terutama setiap kali hujan atau ribut, tetapi kami tidak mampu untuk membaik pulih atau membina rumah baru. 

“Makcik tidak pernah memohon untuk mendapatkan bantuan rumah kerana tidak tahu ingin memohon kepada siapa, tetapi jauh di sudut hati memang teringin untuk mendiami rumah yang lebih selesa,” katanya.

No comments:

Post a Comment