Tuesday, August 17, 2010

Kejadian yang mustahil berlaku di Malaysia

Cetak Artikel

Kashmir sanjung pelempar kasut 


2010/08/17

Abdul Ahad Jan diberi sambutan wira 

SRINAGAR: Anggota polis yang melemparkan kasut ke arah Ketua Menteri Kashmir, Omar Abdullah diberi sambutan sebagai wira semalam, dan beribu-ribu orang mengunjungi rumahnya di kampung untuk mengucapkan tahniah kepada keluarganya.Setiap akhbar utama di India menyiarkan gambar muka depan yang menunjukkan kasut Abdul Ahad Jan melayang di atas kepala Omar, ketika menteri pro-India itu sedang berucap sempena Hari Kebangsaan India di Srinagar.Kasut itu tidak terkena sasarannya dan Abdul Ahad, yang melaungkan ungkapan ‘Kami mahu kebebasan’ dan melambaikan bendera hitam, iaitu simbol pemisahan Kashmir, diterpa oleh pengawal keselamatan sejurus selepas kejadian itu. 

Kejadian itu juga disiarkan secara langsung menerusi televisyen, menyebabkan beribu-ribu orang mengunjungi rumahnya di kawasan perkampungan Ajas, kira-kira 40 kilometer di utara Srinagar. 

Saksi berkata, wanita menabur bunga kepada isteri Abdul Ahad, Bega Jan, dan mencium serta memeluknya, sementara yang lain mengetuk gendang dan meluangkan ungkapan ‘Hidup Ahad Jan’ di luar rumahnya. 

“Apa yang dilakukannya sukar dipercayai. Dia membanggakan kami. Ia adalah manifestasi kemarahan yang dirasai oleh setiap penduduk Kashmir,” kata Merhaj-u-Din, seorang kontraktor yang melawat rumah Ahad Jan di Ajas. 
Sambutan itu diadakan kelmarin menjangkau waktu malam sehingga ke pagi semalam. 

Tempoh dua bulan lalu menyaksikan kejadian keganasan paling teruk di Lembah Kashmir yang mempunyai majoriti penduduk Muslim itu. 

Penunjuk perasaan yang melempar batu bagi menentang pemerintahan India, bertempur dengan polis hampir setiap hari di Srinagar dan pekan lain. 

Hampir 60 penunjuk perasaan dan mereka yang menyaksikannya terbunuh, sebahagian besarnya orang muda atau remaja yang ditembak mati oleh polis. 

Omar adalah pemimpin Persidangan Nasional, parti utama pro-India di Kashmir. – AFP 

No comments:

Post a Comment