Tuesday, September 28, 2010

Azizan alu-alukan kedatangan I'DA World ke Kedah





2010/09/28

ALOR SETAR: Kerajaan Kedah mengalu-alukan kedatangan I'da World Group Sdn Bhd (I'DA World), syarikat yang mencetuskan kontroversi apabila mengumumkan sumbangan RM4 bilion kepada PAS Kelantan baru-baru ini, jika syarikat itu benar-benar mahu melaksanakan projek pembangunan di negeri ini. 

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata bagaimanapun syarikat berkenaan perlu mematuhi syarat dan prosedur yang ditetapkan kerajaan jika mahu melabur di Kedah.
“Jika projek yang dicadangkan itu boleh membawa manfaat kepada penduduk kenapa tidak? Seperti syarikat lain, ia perlu mematuhi prosedur tertentu, termasuk mengemukakan kertas cadangan mengenai projek ingin dilaksanakan dan kerajaan akan melakukan penilaian.
“Kerajaan negeri sentiasa mengalu-alukan mana-mana syarikat yang mahu melaksanakan projek pembangunan untuk menjana ekonomi dan mampu meningkatkan taraf hidup penduduk Kedah,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan pecah tanah Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Pumpong di sini, semalam. 

Hadir sama, Ahli Parlimen Alor Setar yang juga Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung. 

Azizan berkata demikian ketika ditanya sama ada kerajaan negeri akan membenarkan I'DA World melaksanakan projek pembangunan di negeri ini. 

“Buat masa ini kita belum berurusan dengan syarikat berkenaan,” katanya. dan saya juga belum pernah bertemu wakilnya," katanya. 

Beliau juga menafikan laporan yang menyebut syarikat itu akan terbabit dalam pembinaan saluran paip gas dan minyak dari Kuala Kedah, dekat sini ke Tumpat di Kelantan. 

I'DA World mencetuskan kontroversi baru-baru ini apabila Pengerusi Eksekutifnya, Abdul Rahim Abdul Wahab mengumumkan sumbangan RM4 bilion kepada PAS Kelantan untuk membantu kerajaan negeri membangunkan prasarana beberapa jajahan di negeri itu. 

Abdul Rahim dilaporkan berkata, sumbangan itu tiada kena mengena dengan Projek Super Mega Seri Tujuh (S7), di Tumpat, Kelantan, membabitkan kos RM313.71 bilion yang akan dibangunkan oleh syarikat berkenaan. 

Replika cek RM4 bilion itu diserahkan kepada Nik Din Nik Mat, yang juga adik Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada satu majlis makan malam anjuran syarikat berkenaan. 

Khamis lalu, akhbar melaporkan Kerajaan PAS Kelantan mengambil tindakan menyenaraihitamkan I'DA World daripada menjalankan sebarang aktiviti membabitkan negeri itu.

No comments:

Post a Comment