Tuesday, September 28, 2010

Ibu kesal pusat asuhan terlepas walaupun berlaku 2 kes kematian



Mazliana Nordin dan suaminya Mohd. Shahrunniezam Raihan bersama anaknya Mohamad Emier menunjukkan laporan polis dan gambar Nuramierah yang mati tercekik susu semasa di sebuah pusat asuhan pada sidang akhbar di Putrajaya, semalam. - Utusan/HANAFI KHAMIS


PUTRAJAYA 27 Sept. - Seorang ibu berasa sedih dan terkilan apabila setelah bertarung nyawa melahirkan bayi perempuan pertama melalui pembedahan, namun cahaya mata itu mati akibat tercekik susu, gara-gara kecuaian pusat asuhan yang menjaga anaknya tersebut.
Kelahiran Nuramierah Mohd. Shahrunniezam memang dinanti-nantikan oleh Mazliana Nordin, 27, dan suaminya, Mohd. Shahrunniezam Reihan, 36, bagi melengkapkan keluarganya setelah memperoleh anak sulung lelaki sebelum itu.
Malah, kelahiran anak kedua Mazliana itu amat menggembirakan ibunya, Kalsom Karim, 50, kerana pertama kali mendapat cucu perempuan.
Apatah lagi dalam keluarga mereka memang tidak ramai perempuan memandangkan Mazliana merupakan anak perempuan tunggal daripada empat adik-beradik.
Namun, malang sekali permata hati itu hanya sempat dibelai dan dilihat membesar sembilan bulan kerana Nuramierah disahkan mati akibat tercekik susu oleh doktor yang merawatnya di Hospital Putrajaya di sini pada 20 September lalu.
Kematian Nuramierah adalah kes kedua bayi mati akibat tercekik susu semasa di bawah penjagaan pusat asuhan yang dilaporkan berlaku di Putrajaya pada minggu lalu.
Pada Jumaat lalu, seorang bayi perempuan berusia tiga bulan, Farisha Nur Hazreen Fairuz Mohammad dilaporkan mati akibat tercekik susu setelah dibiarkan minum susu bersendirian oleh pengasuh.
Bagi kes Nuramierah pula, difahamkan insiden menimpa bayi malang itu adalah kali kedua berlaku di pusat asuhan terbabit setelah bayi seorang guru dilaporkan mati di situ pada 7 Julai tahun lalu.
Meskipun demikian. dua kes itu tidak menghalang pusat asuhan tanpa lesen terletak di Presint 18 di sini terus beroperasi, malah tinjauan Utusan Malaysia di premis terbabit mendapati ibu bapa masih lagi menghantar anak-anak mereka di pusat asuhan berkenaan pada hari ini.
Difahamkan, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mengetahui kewujudan pusat asuhan yang beroperasi tanpa lesen itu tetapi sehingga kini tidak mengambil tindakan terhadap pemiliknya yang dikatakan anak seorang kenamaan.
Menurut Mazliana, dia dihubungi oleh pemilik pusat asuhan terbabit memaklumkan Nuramierah dihantar ke Unit Kecemasan, Hospital Putrajaya, setelah mendapati tubuh anaknya tersebut bertukar kebiruan pada pukul 2 petang, 20 September lalu.
"Kejadian itu berlaku pada hari pertama saya bekerja selepas pulang bercuti ke kampung saya di Perling, Johor, untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri lalu.
"Dalam keadaan cemas, saya bergegas ke hospital dan menunggu kira-kira setengah jam sebelum dimaklumkan doktor, bayi saya sudah meninggal dunia akibat tercekik susu," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di Kompleks E7, Kementerian Kesihatan di sini hari ini.
Mazliana yang merupakan pembantu tadbir di Pejabat Penasihat Undang-Undang Kementerian Kesihatan memberitahu, dia berasa amat terkilan apabila pemilik pusat asuhan menjaga bayinya bersikap lepas tangan selepas kejadian tersebut.
Menurutnya, pemilik pusat asuhan itu langsung tidak meminta maaf atau membuat laporan polis, sebaliknya menyebarkan khabar angin kononnya Nuramierah mati kerana sudah sakit semasa dihantar oleh ibunya pada hari kejadian.
Tuduhan pemilik pusat asuhan terbabit dinafikan sekeras-kerasnya oleh Mazliana kerana katanya, bayinya sihat sebelum itu, malah hasil laporan bedah siasat mengesahkan Nuramiera mati semasa dihantar oleh pengasuh ke hospital akibat tercekik susu.

No comments:

Post a Comment