Sunday, November 28, 2010

‘Anwar anugerah Tuhan’




SEORANG petugas mengarahkan ahli parti yang mengadakan demonstrasi bersurai semasa kongres PKR di Petaling Jaya, semalam.


PETALING JAYA 27 Nov. – Dalam tindakan yang dilihat sebagai cubaan untuk mengembalikan keyakinan ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden parti, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail menyifatkan suaminya ‘anugerah Tuhan’ bagi memimpin rakyat negara ini.
Menurut Wan Azizah, suaminya yang merupakan Penasihat PKR ialah seorang insan hebat yang bersifat amanah, tegas serta berani dan kewibawaannya terserlah sejak zaman remaja lagi.
Selain itu, katanya, Anwar juga pernah melalui pelbagai cabaran seperti ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan dipenjarakan.
“Apakah rahsia sehingga beliau tetap kental sehingga ke hari ini. Jawapan saya, saudara Anwar Ibrahim adalah seorang insan hebat yang memang dianugerahkan Tuhan untuk kita semua untuk menjadi pemimpin rakyat.
“Jika beliau insan biasa seperti kita, sudah lama mengundur dan tenggelam di celah segala cabaran dan gelora yang berlalu,” katanya ketika menyampaikan ucapan dasar bagi merasmikan Kongres Nasional Tahunan PKR Ketujuh di sini hari ini.
Sementara itu pada sidang akhbar selepas ucapan dasarnya, Wan Azizah menegaskan jawatan Ketua Umum PKR tidak perlu diwujudkan secara rasmi untuk Anwar.
“Buat masa ini perjalanan parti berjalan baik (dengan kedudukan Anwar sebagai ‘de facto’), beliau melaksanakan tugasnya dan kita tidak perlu menukarnya (sistem PKR),” jelasnya.
PETUGAS keselamatan PKR mengawal keadaan pada Kongres Nasional parti itu di MPPJ, Petaling Jaya, semalam.


Bagaimanapun, katanya, beliau menghormati cadangan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin yang mahukan jawatan itu diwujudkan dan digubal dalam perlembagaan parti.
Semalam, Zuraida ketika menyampaikan ucapan dasar Ketua Wanita PKR mencadangkan agar jawatan ketua umum yang akan ditubuhkan itu tidak boleh dipertandingkan dengan Anwar sahaja yang berhak menjawatnya.
Dalam perkembangan lain, Wan Azizah berikrar untuk tidak meneruskan konsep ‘ketuanan Melayu’ supaya golongan muda kaum itu membesar dengan bermaruah.
Katanya, konsep itu hanya slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdayakan kaum itu demi kepentingan diri sendiri.
“Justeru, konsep ‘ketuanan Melayu’ tidak perlu diteruskan supaya anak-anak kita membesar dengan visi bangsa bermaruah atau Melayu bermaruah,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment