Monday, November 15, 2010

Motif kenyataan Zaid dipersoal



SHAH ALAM - Pas mempersoalkan motif sebenar kenyataan bekas calon Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim bahawa pemimpin Pas perlu mengetuai Pakatan Rakyat (PR). 

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, kenyataan yang menyebut nama beliau sebagai antara calon pemimpin yang berkebolehan memimpin PR, tidak seharusnya dikeluarkan Zaid. 

Menurutnya, berdasarkan masalah terkini Zaid dalam PKR, kenyataan seperti itu boleh menimbulkan tanda tanya apakah hasrat sebenar bekas Menteri di :Jabatan Perdana Menteri itu. 

”Kenyataan ini tidak perlu dikeluarkan sekarang kerana ia boleh dianggap sebagai usaha untuk melaga-lagakan parti komponen PR. 

”Dalam PR, tidak kira siapa pun, kami bersama DAP dan PKR akan memimpin secara kolektif bukannya secara individu ataupun satu parti sahaja. Itu yang diterapkan pimpinan PR,” katanya ketika dihubungi S:inar Harian,: di sini, semalam.

Beliau mengulas temu ramah Zaid bersama sebuah akhbar berbahasa Inggeris yang memaparkan tajuk ‘pemimpin Pas perlu terajui Pakatan’, kelmarin. 

Khalid berkata, sesiapa pun mengetuai PR perlulah ada majoriti kerusi yang banyak dan Pas bukanlah parti yang menepati ciri tersebut. 

Menurutnya, pandangan rakyat juga perlu diambil kira dalam konteks siapa perlu memimpin PR, dan Pas berharap sokongan rakyat tetap meningkat tanpa mengira siapa yang memimpin PR pada masa hadapan. 

”Kita berharap rakyat masih menerima Pas dan memberi undi yang banyak dalam pilihan raya akan datang,” katanya. 

Dalam temu bual itu, Zaid turut menyebut nama-nama seperti Bendahari Pas, Dr Hatta Ramli; Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahit Yusuf Rawa dan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Zulkefly Ahmad sebagai calon yang sesuai untuk memimpin PR. 

Zaid memberi pendapat bahawa Pas perlu menerajui PR kerana

No comments:

Post a Comment