Monday, January 17, 2011

Leila tak ikut suami, kini berada di Dubai





2011/01/17

Leila Ben Ali
Leila Ben Ali
TUNIS: Bekas wanita pertama Tunisia, Leila Ben Ali yang secara meluas banyak disamakan dengan Imelda Marcos dari Filipina, tidak bersama melarikan diri dengan suaminya Zein El Abidine Ben Ali ke Arab Saudi, sebaliknya dikatakan berada di Dubai, destinasi beli-belah sering dikunjunginya. 

Akhbar Britain The Telegraph melaporkan semalam, Leila yang berusia 20 tahun lebih muda daripada suaminya yang berusia 74 tahun dan dikenali sebagai kuasa di sebalik takhta, dikatakan melarikan diri lebih dulu ke Dubai.
Kerajaan Arab Saudi kelmarin mengesahkan presiden Tunisia yang digulingkan oleh revolusi rakyat itu kini berada di negara berkenaan.
Sementara itu, akhbar Britain itu juga melaporkan rakyat Tunisia yang selama sebulan mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran sehingga menyaksikan Ben Ali melarikan diri, turut gembira melihat Leila meninggalkan negara itu. 

Bekas pendandan rambut itu yang berasal dari keluarga sederhana, dituduh menggunakan perkahwinannya dengan Ben Ali untuk mengubah nasib keluarganya Trabelsis untuk menjadi antara keluarga terkaya di Tunisia. 

“Semua kuasa dan kekayaan Presiden Ben Ali jatuh kepada keluarganya, terutama isterinya,” kata seorang penganalisis politik Arab, Saad Djebbar. 

“Ben Ali terlalu bongkak dan ini menyisihkan penyokongnya sendiri.” 
Leila menonjolkan dirinya sebagai antara ahli politik wanita Arab paling progresif dan banyak mengetuai yayasan amal dan memperjuangkan hak wanita. 

Namun di sebaliknya, penonjolan awam itu bekas wanita pertama itu mengejar agenda yang dikatakan menyamai tindak-tanduk Imelda Marcos. – Agensi

No comments:

Post a Comment