Monday, March 14, 2011

Kebanyakan tahanan wanita di penjara Arab Saudi warga asing


JEDDAH: Walaupun kerajaan Arab Saudi tidak menyatakan jumlah tahanan wanita di penjara Arab Saudi, namun menurut Ketua Warden Penjara negara itu, Mejar Jeneral Ali Al-Harithy, kebanyakan tahanan wanita adalah rakyat asing yang ditahan kerana menyalahi tuntutan moral, termasuk terbabit dalam pelacuran.
Jawatankuasa Pemulihan Banduan dan Bekas Banduan di Jeddah menjaga kebajikan 30 tahanan wanita dan kurang daripada 10 tahanan adalah warga Saudi. “Kami membantu 30 tahanan di penjara berbeza di Jeddah untuk mendapatkan bantuan undang-undang apabila mereka tidak mempunyai peguam,” kata Ketua Pengarah jawatankuasa itu, Suhail Sawan. “Jawatankuasa ini menyediakan bantuan kepada tahanan wanita tanpa mengira kerakyatan mereka,” tambahnya.

Beliau juga menjelaskan petugas penjara turut membantu menguruskan sesi lawatan ahli keluarga kepada tahanan rakyat asing.
Sementara itu, pentadbiran penjara, Kementerian Hal Ehwal Sosial dan beberapa organisasi bukan kerajaan menyokong tindakan tahanan yang membawa bersama anak mereka.

Pengarah Penjara Jeddah, Mejar Jeneral Abdul Rahman Al-Ghamdi, berkata penjara wanita dilengkapi pusat asuhan kanak-kanak dan prasekolah untuk anak tahanan. Pendidikan agama menjadi fokus utama tahanan wanita di Arab Saudi. Mereka ditawarkan dengan bantuan guru dakwah wanita yang mahir berbahasa Tagalog dan Indonesia serta pakar dalam pengajian Islam.

Tahanan yang hamil pula menerima pemeriksaan prakelahiran di pusat kesihatan berhampiran.
myMetro

No comments:

Post a Comment