Thursday, March 3, 2011

Kereta Ahmadinejad dilelong RM7.8j




Mohammad Isari, peguam bagi sebuah firma Iran yang enggan dikenali, berdiri di sebelah kereta yang pernah dimiliki Mahmoud Ahmadinejad yang dimenanginya dalam bidaan sebanyak RM7.8 juta di Abadan, kelmarin. - AFP


TEHERAN 2 Mac - Sebuah kereta sedan Peugeot tahun 1977 milik Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad dijual dengan harga AS$2.5 juta (RM7.8 juta) dalam satu acara lelong amal semalam, lapor media Iran.
Ahmadinejad mengumumkan tahun lalu, hasil lelongan tersebut akan didermakan untuk projek perumahan keluarga berpendapatan rendah dan untuk itu, sebuah laman web pelbagai bahasa direka bagi menerima bidaan ke atas kenderaan tersebut.
"Kereta Peugeot 504 milik Presiden Ahmadinejad dijual dengan harga AS$2.5 juta (RM7.8 juta) kepada seorang rakyat Iran yang mengambil bahagian dalam acara lelong tersebut," lapor agensi berita Isna.
Sementara itu, Ketua Organisasi Kebajikan Iran berkata, laman web tersebut mencatatkan jumlah pelawat paling ramai dari Iran dan diikuti Amerika Syarikat ketika majlis penyerahan kunci kereta kepada pemilik barunya.
Ahmadinejad telah memperjuangkan isu kemiskinan di Iran terutamanya di kawasan luar bandar yang sebelum ini diabaikan oleh pemerintahan kerajaan lalu dan perkara tersebut membantu beliau mengambil alih pentadbiran Iran pada 2005.
Menurut media, Ahmadinejad sering memandu kereta Peugeot putih tersebut ketika beliau bertugas sebagai Datuk Bandar Teheran sebelum menjawat jawatan sebagai Presiden.
Kereta itu dianggarkan bernilai kira-kira AS$2,000 (RM6,200) dalam pasaran tempatan. - ReutersUtusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments:

Post a Comment