Monday, March 21, 2011

Pengajaran untuk pemimpin Libya: Ki-Moon


PARIS: Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon, berkata Muammar Gaddafi kini dapat merasakan kesungguhan masyarakat antarabangsa selepas kempen ketenteraan dilancarkan ke atas Libya.
“Gaddafi membunuh rakyatnya sendiri. Dia mengisytiharkan untuk mencari pemberontak dari satu rumah ke satu rumah dan membunuh mereka.

“Perbuatan itu tidak boleh diterima,” katanya kepada media, semalam, sejurus sebelum memulakan lawatan rasmi ke Mesir dan Tunisia.

Kata Ban, dia berharap pihak berkuasa Libya mematuhi sepenuhnya resolusi Majlis Keselamatan PBB dengan melaksanakan gencatan senjata serta-merta dan mengambil segala langkah perlu melindungi rakyatnya.

Ban turut menyatakan hilang keyakinan terhadap kemampuan Gaddafi ‘bercakap benar.’ Awal pagi semalam, Amerika Syarikat, Britain dan Perancis melancarkan serangan udara ke atas Libya selepas Majlis Keselamatan PBB memberi kebenaran untuk ‘menggunakan segala cara yang perlu’ melindungi penduduk awam Libya.

PBB juga memberi mandat kepada negara kuasa besar itu memaksa Libya mematuhi gencatan senjata dan zon larangan terbang ke atas tentera rejim Gaddafi. - AFP
metro

No comments:

Post a Comment