Wednesday, March 23, 2011

Puak pro-Gaddafi serang dua 'bandar pemberontak'



PERANG PELBAGAI PIHAK: Seorang lelaki melihat serpihan senjata milik pasukan pro-Gaddafi selepas satu serangan udara tentera sekutu Barat di jalan antara Benghazi dengan Ajdabiyah kelmarin. -- Foto REUTERS




TRIPOLI (Libya): Pasukan-pasukan yang taat kepada Encik Muammar Gaddafi menyerang dua bandar di Libya semalam selepas tiga malam serangan udara ke atas Tripoli, namun kempen Barat menghadapi persoalan mengenai masa depan struktur perintahnya.
Dalam pertempuran terbaru semalam, pasukan Gaddafi menggunakan kereta kebal untuk menyerang bandar di barat dikuasai pemberontak, Misrata, dengan meriam.Beberapa orang maut termasuk empat kanak-kanak apabila kereta yang mereka tumpangi terkena tembakan meriam, kata beberapa penduduk.Angka kematian dalam serangan kelmarin 40 orang, kata mereka.'Keadaan di sini sangat teruk. Kereta-kereta kebal mula menembak bandar ini dengan meriam sejak pagi,' kata seorang penduduk, Encik Mohammed, kepada Reuters semalam melalui telefon di luar hospital bandar itu.'Penembak curi juga ada dalam operasi itu. Sebuah kereta awam musnah dan empat kanak-kanak di dalamnya terkorban, yang paling tua berusia 13 tahun,' katanya lagi.Rangkaian berita Al Jazeera berkata pasukan Gaddafi sedang cuba merampas kembali bandar dikuasai pemberontak di barat, Zintan, menggunakan senjata berat.Para penduduk telah lari dari pusat bandar itu untuk berlindung di gua-gua di pergunungan.Televisyen Libya berkata beberapa kawasan di Tripoli telah diserang dari udara kelmarin.Namun belum ada pengesahan adanya serangan udara terbaru daripada Barat dalam kempen mereka mengenakan satu zon larangan terbang dan melindungi orang awam.Pemberontak yang diusir balik ke kubu kuat mereka di bandar timur Benghazi, tidak membuat apa-apa bagi meneruskan rancangan untuk mara ke Tripoli. Ini mencetus kebimbangan, perang itu akan menemui jalan buntu.Pihak Barat belum memutuskan negara manakah yang akan meneruskan operasi itu apabila Washington berundur.Sementara itu, sebuah pesawat F-15E angkatan udara Amerika terhempas di Libya semalam.Menurut tentera Amerika, seorang anggota kru dapat diselamatkan dan seorang lagi 'dalam proses pencarian'. Kemalangan itu kemungkinan angkara kerosakan mekanikal dan bukan kerana diserang, kata tentera Amerika. -- Reuters.

No comments:

Post a Comment