Thursday, April 14, 2011

Siasat jurang cukai RM2.2b



KUALA LUMPUR: Ketua Pengarah Kastam, Datuk Seri Mohamed Khalid Yusuf, menegaskan pihaknya mengutip cukai bagi duti import sepanjang tahun lalu sebanyak RM7.8 bilion daripada yang dijangkakan kerajaan iaitu RM10 bilion.
Kekurangan RM2.2 bilion yang diistilahkan sebagai jurang cukai itu dipercayai berlaku disebabkan gejala rasuah selain pasaran gelap membabitkan antaranya kegiatan pengedaran dadah, penyeludupan manusia dan perjudian.


Disebabkan ketegasan kerajaan membanteras kebocoran hasil negara itu, sebuah pasukan khas ditubuhkan menerusi Operasi 3B yang antaranya dianggotai JKDM, Bank Negara, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).


Menurut Khalid, 20 pegawai dan anggota JKDM turut serta dalam pasukan penyiasat itu bagi mengesan semula jurang cukai berkenaan.


“Mereka adalah pegawai dan anggota pakar dalam bidang masing-masing seperti pakar komputer, komputer forensik serta pakar dalam import dan eksport,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran persidangan Persatuan Pengilang Malaysia (FMM) dengan JKDM di Hotel Hilton, di sini, semalam.


Menceritakan perkembangan kes rasuah membabitkan pegawai dan anggota kastam yang sedang disiasat SPRM, Khalid berkata, dia tidak menolak dakwaan ada anggota terbabit dalam tindakan tidak bermoral itu.

No comments:

Post a Comment