Thursday, May 26, 2011

Anak ketua madrasah juga maut



HULU LANGAT 25 Mei - Tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa baru-baru ini bukan hanya meragut nyawa penghuni madrasah itu malah turut mengorbankan anak Ketua Pentadbiran dan Pembangunan di rumah berkenaan.
Muhammad Naerzeim, 8, anak kepada Mohd. Noor Ismail, 46, mayat pertama yang berjaya dikeluarkan oleh pasukan penyelamat dalam kejadian Sabtu lalu.
Mangsa merupakan murid tahun dua di Sekolah Kebangsaan Dusun Tua yang sering mengunjungi madrasah tersebut untuk mempelajari ilmu agama selain mendekati penghuni rumah berkenaan.
Mohd. Noor ketika ditemui berkata, tiada perasaan yang dapat digambarkan selain sayu dan pilu di saat melihat mayat anaknya diusung keluar dari timbunan tanah runtuh.
"Saya tidak dapat menahan rasa sedih ketika melihat mayat anak saya itu dikeluarkan. Saya kemudian kuatkan semangat untuk terus mencari mangsa-mangsa lain yang masih berada di bawah runtuhan tersebut," katanya ketika ditemui di penempatan sementara penghuni di Resort Lembah Azween hari ini.
Mohd. Noor berkata, madrasah itu merupakan antara perancangan dan projek di bawah kelolaan Persatuan Anak-anak Yatim Malaysia.
"Sebelum ini kami telah merancang untuk membina beberapa rumah yang menempatkan anak-anak yatim. Bagaimanapun ini merupakan rumah pertama berjaya dibina.
"Penubuhan madrasah ini mula dirancang sejak 1997 namun ia hanya menjadi kenyataan pada 2002 hasil titik peluh persatuan ini," katanya.
Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri

No comments:

Post a Comment