Friday, May 27, 2011

Gempar remaja OKU panjat menara tangki air




Remaja sindrom down diselamatkan oleh anggota bomba selepas memanjat menara tangki air Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 26 Mei - Seorang remaja yang mengalami sindrom down menggemparkan orang ramai apabila memanjat menara tangki air Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini setinggi 15 meter tetapi gagal untuk turun kerana gayat.
Remaja berkenaan yang hanya dikenali sebagai Rabiah, 5, memasuki kawasan tangki air itu melalui pagar yang sudah rosak kira-kira pukul 12.30 tengah hari ini dan memanjat menara itu meskipun dihalang beberapa orang awam.
Beberapa pekerja binaan yang melihat tindakan remaja itu segera menghubungi pasukan Bomba dan Penyelamat untuk mendapatkan bantuan dan Rabiah berjaya dibawa turun kira-kira 20 minit kemudian.
Ketua Operasi Bomba dan Penyelamat Kota Bharu, Mohamad Hassan berkata, sewaktu anggotanya sampai, remaja itu yang tinggal di Jalan Katip Ali di sini sedang duduk di sebuah platform di menara itu pada ketinggian 15 meter dalam keadaan keletihan.
"Dia belum sampai ke puncak menara tangki air itu dan duduk di situ dalam keadaan keletihan serta ketakutan kerana tidak berani untuk turun.
"Saya bersama seorang anggota segera naik dan membawanya turun dalam keadaan baik tanpa sebarang kecederaan cuma mangsa masih agak trauma," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Utusan Malaysia Online - Jenayah

No comments:

Post a Comment