Friday, May 27, 2011

Novel James Bond terbaru dilancar




PENULIS Jeffery Deaver bersama seorang gadis Bond semasa majlis pelancaran novel terbaru James Bond berjudul Carte Blanche di London, semalam. - AP


LONDON 26 Mei - Novel terbaru James Bond dilancarkan di sini semalam dengan kereta berkelajuan tinggi, wanita berpakaian kulit dan tentera laut turun dari bumbung menggunakan tali.
Carte Blanche, karya penulis buku aksi Amerika Syarikat (AS), Jeffery Deaver telah dilancarkan di stesen antarabangsa St. Pancras, tempat berlepas untuk perkhidmatan seluruh rangkaian kereta api.
Deaver muncul di bar di stesen dari kereta mewah Bentley Continental GT berwarna merah, diiringi gadisBond memakai pakaian kulit hitam.
Buku tersebut, bagaimanapun, dibawa oleh anggota tentera Pasukan Pertunjukan Marin Diraja yang menuruni bumbung stesen menggunakan tali.
Plot novel itu masih kekal dirahsiakan sehingga tengah malam (7 pagi waktu Malaysia), tetapi ia telah didedahkan bahawa watak 007 kali ini berkhidmat untuk Tentera Laut Simpanan Diraja, termasuk bertugas di Afghanistan, sebelum menyertai perkhidmatan perisikan.
Deaver berkata, ia merupakan keputusan yang mudah untuknya menulis pengembaraan terbaru Bond kerana dia merupakan peminat mendiang Ian Fleming, pencipta watak perisik yang terkenal di seluruh dunia itu.
"Kira-kira 18 bulan lalu, waris Ian Fleming bertanya kepada saya jika berminat untuk menulis sambungan novel, dan saya mempertimbangkan semuanya dalam masa tujuh saat dan berkata 'ya'. Saya sangat berminat untuk melakukannya.
"Ian Fleming merupakan pengaruh yang besar kepada saya. Saya membaca novel pertama James Bond ketika berusia lapan tahun," katanya.
Anak saudara perempuan Fleming, Lucy Fleming, yang turut berada semasa majlis pelancaran, berkata, jika dia (Ian Fleming) berada di sini hari ini, pasti dia akan menyukai saat ini. - AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments:

Post a Comment