Friday, May 6, 2011

Perbalahan dengan Ayman dedah lokasi ketua al-Qaeda: Al Watan


RIYADH: Perebutan kuasa antara Osama bin Laden dan Timbalannya, Ayman al-Zawahiri, menjadi punca kejayaan Amerika Syarikat mengesan persembunyian pemimpin al-Qaeda itu, lapor sebuah akhbar Arab Saudi semalam.
Al Watan memetik ‘sumber serantau’ yang tidak dikenali sebagai berkata, kedua-dua pemimpin kanan al-Qaeda itu berselisih pendapat dan perutusan yang membawa tentera Amerika Syarikat kepada Osama bekerja untuk Ayman.

Perutusan terbabit, warga Pakistan, bukan rakyat Kuwait seperti yang disyaki Amerika Syarikat, kata akhbar itu. Lelaki itu tahu dia diekori oleh tentera Amerika.

“Kumpulan Mesir dalam al-Qaeda menjadi pentadbir sementara pertubuhan itu dan memandangkan Osama sakit sejak 2004, mereka berusaha untuk menguasai sepenuhnya pertubuhan berkenaan, lapor akhbar itu.

Menurutnya, puak yang menyokong Ayman memujuk Osama supaya meninggalkan kawasan suku kaum di sepanjang sempadan Afghanistan dan Pakistan dan berlindung di Abbottabad berhampiran Islamabad, tempat dia dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat, Ahad lalu. - AFP, mymetro

No comments:

Post a Comment