Monday, June 6, 2011

Israel tembak penunjuk perasaan

DAMSYIK: Tentera Israel menembak mati tiga orang dan mencederakan sembilan yang lain apabila melepaskan tembakan terhadap remaja yang cuba memanjat pagar kawat berduri di Bukit Golan, semalam.

“Tiga orang terbunuh, termasuk seorang kanak-kanak dan sembilan yang lain cedera akibat tembakan tentera Zionis di Bukit Golan, wilayah yang dijajah rejim itu,” lapor televisyen Syria.


Rakaman televisyen itu menunjukkan golongan remaja yang menunjuk perasaan cuba memanjat pagar kawat berduri itu sementara tentera Israel di atas kereta kebal melepaskan tembakan.

Remaja Syria dan Palestin mengadakan tunjuk perasaan bagi mengingati ulang tahun Perang Enam Hari 1967 yang menyaksikan rejim Israel menawan Bukit Golan.


Mereka turut melaungkan slogan dan melontar batu sambil memanjat pagar di beberapa lokasi dalam usaha memasuki wilayah berkenaan.


Pada 15 Mei lalu, tentera Israel menembak mati 12 orang dan mencederakan beratus-ratus penduduk Palestin yang berarak ke sempadan Israel dengan Lubnan, Syria dan Gaza dalam tunjuk perasaan mengecam pembentukan negara Yahudi.

Israel sebelum ini berikrar untuk mengalang tunjuk perasaan itu daripada berulang.


Perdana Menteri rejim Zionis, Benjamin Netanyahu memberitahu Kabinetnya, dia mengarahkan tentera Israel bertindak keras bagi melindungi sempadan, masyarakat dan rakyat Israel. - Reuters

myMetro | Israel tembak penunjuk perasaan

No comments:

Post a Comment