Monday, June 6, 2011

Tidak mampu jual ikan lagi

SUNGAI LALANG – Tengku Zubir Tengku Bashah, 61, yang dulunya aktif membawa jualan ikan dan sayur dari rumah ke rumah dari Taman Bandar Baru, Sungai Lalang dan sekitarnya kini hanya mampu terlantar berikutan lumpuh sejak tiga bulan lalu.

Menurutnya, pendapatan harian sebagai penjual ikan tidak lagi mampu diperoleh untuk menampung kehidupannya bersama isteri, Khalijah Muhd Saad, 58.

“Kami hanya mengharapkan wang pencen yang diterima. Namun setelah pemotongan rumah dan sebagainya dibuat, saya hanya menerima RM200 sebulan untuk perbelanjaan,” katanya.

Bagaimanapun, Zubir menjelaskan dia masih bersemangat meneruskan hidup walaupun terpaksa bergantung alat untuk bergerak dan memerlukan bantuan isteri dalam menguruskan kehidupan seharian.

Sementara itu, Khalijah berkata, selain tinggal berdua, mereka turut ditemani dua cucu dan menantu perempuan di mana anak lelakinya (suami menantu) telah meninggal dunia akibat tragedi tsunami yang melanda negara beberapa tahun lalu.

Masalah yang dihadapi keluarga ini mendapat perhatian dan menerima kunjungan pemimpin tempatan termasuk Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Taman Bandar Baru, Abu Awang; Ketua Bahagian MIC Merbok, Arumugan Ariman serta wakil Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Wakil JKM, T H Subra berkata, permohonan bantuan JKM sudah dilakukan dan kini dalam proses siasatan.

Menurutnya, pihak jabatan sentiasa turun padang bagi membantu penduduk terutama di kawasan Bukit Selambau, selain meminta sesiapa yang mempunyai masalah boleh menghubunginya di talian 019-4176988.
SH

No comments:

Post a Comment