Saturday, June 4, 2011

Presiden Yaman terselamat

SANAA: Istana Presiden Yaman di bandar raya ini menjadi sasaran serangan pemberontak semalam, menyebabkan tiga pegawai kanan cedera.

Bagaimanapun, Presiden Ali Abdullah Saleh dikatakan terselamat.


Pertempuran sengit meletus di Sanaa sepanjang semalam, memaksa penduduknya tidak keluar rumah. Menurut laporan lain sebelum ini, beribu-ribu penduduk bandar itu dikatakan berpindah ke daerah lebih selamat.

Pegawai Yaman berkata, tiga yang cedera dalam serangan terhadap istana itu ialah perdana menteri, timbalannya dan speaker Parlimen.


Serangan itu dikatakan dilancarkan oleh kumpulan suku kaum yuang diketuai keluarga al-Ahmar.


Ampat pengawal dilapor terbunuh dalam serangan itu.

“Presiden terselamat dan dia akan berucap ke seluruh negara. Ada pegawai kanan yang cedera,” kata Timbalan Menteri Penerangan, Abdu al-Janadi.


Stesen televisyen pembangkang, Suhail, sebelum ini melaporkan Ali terbunuh dalam serangan meriam yang terkena masjid Istana.

Yaman berada di ambang perang saudara sejak awal minggu apabila gabungan suku kaum, Hashed, melancarkan serangan terhadap tentera yang masih setia kepada Ali di Sanaa dan wilayah lain negara itu.


Lebih 370 orang terbunuh dan sekurang-kurangnya 155 daripada mereka mati dalam tempoh 10 hari lalu sejak rakyat Yaman bangkit menentang pemerintahan 33 tahun Ali pada Januari. — Reuters

myMetro | Presiden Yaman terselamat

No comments:

Post a Comment