Wednesday, August 24, 2011

Keputusan anggota polis tembak Aminulrasyid 15 Sept.

SHAH ALAM 23 Ogos - Nasib Koperal Jenain Subi yang didakwa menyebabkan kematian remaja berusia 15 tahun, Aminulrasyid Amzah pada April tahun lalu akan ditentukan oleh Mahkamah Sesyen di sini pada 15 September ini.
Hakim Latifah Mohd. Tahar menetapkan tarikh tersebut selepas pihak pembelaan dan pihak pendakwaan masing-masing selesai berhujah di akhir kes pembelaan hari ini.
Jenain, 49, dari Unit Kereta Peronda, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11 di sini antara pukul 1.10 pagi dan 2 pagi, 26 April tahun lalu.
Bapa kepada empat anak itu dibicarakan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda.
Sepanjang perbicaraan bermula pada 12 Oktober tahun lalu, pihak pendakwaan memanggil 39 saksi untuk memberi keterangan manakala pihak pembelaan menampilkan tiga saksi termasuk tertuduh.
Terdahulu, peguam Salim Basir berhujah bahawa anggapan Jenain adalah orang yang melepaskan tembakan dan menyebabkan kematian Aminulrasyid adalah tidak berasas kerana penembak sebenar tidak pernah dikenal pasti.
Menurut beliau, anak peluru yang dikeluarkan daripada kepala mangsa tidak pernah dikenal pasti ditembak dari senjata api yang mana satu kerana terdapat dua penembak dan dua senjata api digunakan pada malam kejadian.
''Identiti penembak yang sebenar diragui disebabkan siasatan di tempat kejadian yang longgar. Di sini timbulnya keraguan sama ada wujud keterangan yang mencukupi untuk mensabitkan tertuduh dan menjatuhkan hukuman penjara yang agak tinggi,'' hujahnya.
Salim turut mempersoalkan sekiranya kereta yang dipandu Aminulrasyid cuma melakukan kesalahan trafik, mengapa seorang lagi anggota peronda, Konstabel Tambahan Mohd. Izham Mahayadin melepaskan sehingga 10 das tembakan selain lebih daripada satu kereta peronda mengejar mangsa.
Beliau turut menyangkal dakwaan bahawa tembakan itu sengaja dilepaskan untuk membunuh Aminulrasyid kerana semua tembakan dituju pada bahagian bawah kereta kecuali satu pada cermin belakang sedangkan tertuduh boleh menembak ke badan atau cermin kereta.
''Tertuduh hanya menjalankan tugas sebagai anggota peronda untuk menghentikan kereta serta menjaga amanah beliau sebagai anggota polis. Dia bukan orang awam tetapi anggota polis yang sedang menjalankan tugas. Bukan untuk mematikan orang tetapi hanya untuk mengawal keadaan pada masa itu.
''Polis mesti diberi ruang untuk menjalankan tugas lebih-lebih lagi kejadian berlaku pada awal pagi, ketika semua orang sedang tidur. Kalau berlaku pada siang hari mungkin ada asas,'' katanya.
Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Dusuki Mokhtar pula berhujah, keterangan Jenain bahawa dia tidak melepaskan tembakan secara bertubi-tubi ke arah kereta yang dinaiki Aminulrasyid serta tidak berniat menyebabkan kematian mangsa adalah penafian semata-mata.
Katanya, kedua-dua saksi yang dipanggil oleh pihak pembelaan iaitu bekas Ketua Bahagian Tempat Kejadian Jenayah (CSI) Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Amidon Anan dan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Undang-undang dan Pendakwaan, Bukit Aman, Datuk Razali Basri juga gagal menyokong pembelaan tertuduh.
Sebaliknya hujah beliau, pendakwaan berjaya membuktikan kesemua intipati dalam pertuduhan termasuk perbuatan tertuduh yang telah menyebabkan kematian mangsa selain ia dilakukan dengan niat.
''Tembakan dengan tujuan untuk memberhentikan dengan cepat dan melakukan pemeriksaan dan menahan pemandu atau perompak dalam kereta itu adalah tidak mempunyai justifikasi dan bertujuan menyebabkan kematian mangsa yang memandu kereta BET 5023,'' hujahnya.
Pendakwaan turut diwakili Timbalan-timbalan Pendakwa Raya, Idham Abd. Ghani, Adilla Ahmad dan Siti Rohaida Che Ahmad, manakala Jenain turut diwakili peguam-peguam M. Athimulan dan Halim Asghar Mohd. Helmi.-utusan

No comments:

Post a Comment