Tuesday, August 23, 2011

Paderi gay teruskan rancangan kahwin 31 Ogos

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Paderi gay warga Malaysia yang kini berada di Amerika Syarikat tetap akan meneruskan rancangan berkahwin dengan seorang lelaki Afrika-Amerika bahkan memilih tarikh 31 Ogos ini untuk berbuat demikian.
Ou Yang Wen Feng, 41, berkata, kerajaan Malaysia tidak boleh mengganggu rancangannya untuk berkahwin di New York, Amerika Syarikat yang meluluskan undang-undang bagi membenarkan perkahwinan sejenis atau majlis resepsi mengikut budaya Cina di negara ini, tahun depan.
"Adakah saya tidak mempunyai hak untuk menjemput rakan saya makan ke sebuah restoran di Malaysia?
"Dunia sedang melihat. Malaysia tidak boleh menjejaskan imejnya sebagai sebuah negara berfahaman sederhana," katanya dalam e-mel yang dihantar kepada AFP hujung minggu lalu.
Beliau berkata, ramai rakyat Malaysia kini sudah menerima homoseksual dan merupakan satu perubahan pandangan umum.
"Walaupun saya tahu kebanyakan orang di Malaysia tidak menerima perkahwinan gay tetapi lebih menakjubkan lebih ramai orang sedia maklum apakah itu homoseksual.
"Sokongan terhadap golongan gay juga semakin meningkat," dakwanya.
Homoseksual dilarang di Malaysia dan perlakuan sodomi boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom pada awal bulan ini berkata, perkahwinan sejenis seperti Wen Feng tidak dibenarkan di bawah undang-undang sivil negara.
"Kami bersetuju dengan hak asasi manusia tetapi perlakuan melampau yang membenarkan lelaki berkahwin dengan lelaki akan menimbulkan masalah sosial," katanya yang dipetik oleh media tempatan.
Selain itu, beberapa pemimpin Kristian juga mengutuk rancangan Wen Feng itu, menurut laporan media negara ini.utusan

No comments:

Post a Comment