Monday, September 12, 2011

Pembesar Waris Naning pertikai penerima anugerah




OMAR menunjukkan nama-nama penerima anugerah dan pingat kebesaran Lembaga Adat Naning di Melaka semalam.


MELAKA – “Jika anggap itu anugerah anak adat, kenapa ada penerima bukan daripada anak adat?”
Demikian persoalan yang ditimbulkan oleh Datuk Syahbandar Pembesar Waris Lembaga Adat Naning, Omar Ali mengenai pengurniaan darjah kebesaran oleh Datuk Undang Wilayah Naning ke-19, Abdul Latif Hashim, yang diadakan pada Mei lalu.
Menurutnya, sebelum ini, hanya ada anugerah jawatan adat antaranya Datuk Setia Bakti, Datuk Paduka Tuan, Datuk Pawang Diraja dan Datuk Maulana Hakim.
“Pada penganugerahan Mei lalu, diwujudkan anugerah baharu seperti Datuk Paduka Setia, Datuk Seri dan Datuk Kehormat yang tiada dalam adat Naning, malah penerimanya juga terdiri daripada pihak luar termasuk kaum lain seperti India dan Cina yang jelas menunjukkan mereka bukan anak adat Naning yang mengamalkan adat Pepatih.
“Saya tak tuduh Datuk Naning jual anugerah, namun saya bimbang jika anugerah baharu yang bukan anugerah anak adat ini dijual pihak-pihak tertentu yang mahu mengaut keuntungan peribadi,” katanya ketika ditemui di pejabat Kosmo! di sini semalam.
Omar berkata, kewujudan anugerah baharu termasuk yang membawa gelaran Datuk Seri boleh mengelirukan orang ramai sehingga mempercayai ia adalah sah dan sanggup membayar untuk menerima anugerah tersebut seperti yang dilaporkan Kosmo! Selasa lalu.
“Saya nasihatkan orang ramai jangan percaya jika didatangi individu menjual anugerah Datuk Undang Naning kerana anugerah ini asalnya hanya jawatan adat dan diberikan kepada anak adat iaitu suku-suku di Naning saja,” katanya.

No comments:

Post a Comment